Overdriver tall for IP-telefoni

IP-telefonileverandør One Call overdriver sitt potensial i forhold til Gallups prognose.

[Obs! tilleggsinformasjon lagt til nederst klokken 16:40]

«I følge TNS Gallup vil det innen utgangen av første kvartal 2006 være 360 000 husstander som bruker bredbåndstelefoni i Norge.»

Dette påstår One Call i innledningen av en fersk pressemelding. One Call leverer IP-telefoni og er forhåpentligvis flinkere til dette enn de er med statistikk, for disse tallene virker usannsynlig høye.

Teleanalytiker Tore Aarønæs har tidligere spådd 200 000 IP-telefonikunder innen utgangen av 2005, og dette har blitt regnet som optimistisk. Ved utgangen av juni i år rapporterte Post- og teletilsynet at 106 490 husstander har IP-telefoni.

Det er riktignok heftig vekst i dette markedet, men når noen hevder det vil bli en økning på 240 prosent på ni måneder, så bør det ringe noen varselbjeller. Dette bekreftes etter en sjekk med kilden for tallet, TNS Gallup.

– Ved utgangen av fjerde kvartal regner vi med at det vil være 240 000 IP-telefonikunder, sier Svein Thalberg, markedssjef for telekom i TNS Gallup.

One Calls tall ligger altså 50 prosent over Gallups prognose.

Thalberg er usikker på hvor One Calls tall stammer fra, men hevder ydmykt at det kan være en misforståelse som skyldes dårlige formuleringer fra TNS Gallups side. Gallups tall stammer fra en nordisk undersøkelse gjennomført i sommer.

Thalberg tror antallet kunder nå har kommet opp i 200 000.

Men det er ikke bare dette tallet One Call har vært litt kreative med, fremtidsutsiktene er også noe mistolket.

«Ifølge Gallups prognoser vil 20 prosent av norske Internettbrukere si opp sitt fasttelefonabonnement i løpet av de neste fem månedene», skriver selskapet.

En sjekk mot TNS Gallups rapport viser at det slett ikke er foretatt noen beregning av hvor mange som faktisk vil bytte. Derimot har 20 prosent sagt at de «har planer» om å si opp i løpet av de neste seks månedene. Det er ofte ganske stor forskjell på hvor mange som sier de har planer i slike undersøkelser og antallet som faktisk vil gjøre det.

[Tillegg:]

Salg og markedsdirektør i One Call, Thomas Sandaker, opplyser at tallene de viser til i pressemeldingen stammer fra følgende artikkel på forbruker.no: Bredbåndstelefoni dobles.

Til toppen