Rafiq Charania stod bak både Sprayblogg, Weblogg, Nettblogg og ABCblogg, før han høsten 2005 etablerte bloggtjenesten blogg.no.
- Vi kjøpte domentet for et sekssikret beløp, men tjenesten lå i brakk i flere år uten markedsføring, forteller han til digi.no.
Først i januar 2007 begynte tjenesten å ta av, og det siste året har trafikken tredoblet seg.
Han er nå stolt over at siden får langt flere nyregistrerte enn da de prøvde samme type tjeneste hos de store nettmediene som startsiden ABC og Nettavisen.
- Det er åpenbart at det ikke er mediene som løfter bruken av sosiale kanaler, sier han til digi.no.
I 2008 ble blogg.no årets raskest voksende nettsted i Norge, i følge TNS Gallups toppliste. Unike besøkende økte med 220 prosent, og bloggsamfunnet passerte 100.000 medlemsblogger.
Det ble postet i overkant av 3 millioner blogginnlegg, 5 millioner kommentarer og 3 millioner bilder på blogg.no i 2008.
Det blogges i hovedsak om hverdagslige hendelser og mote. Hovedvekt av medlemmene er jenter mellom 14 og 25 år. Men nettstedet har en lett blanding av bloggere alt fra politikere som Erna Solberg, sjakkspilleren Magnus Carlsen til idefagsskolen.
Spesielt videoblogging er i vinden. Blogg.no lanserte videoblogging januar 2008. Siden den gang er det postet nærmere 20.000 videoer. I januar er det i gjennomsnitt postet over 150 videoer om dagen.
- Vi ser en markant økning i antall nye videoblogger. Dette kan blant annet forklares med ungdommens ønske om å bli sett. Mobiltelefoner og integrerte webkameraer gjør det også enklere å ta opp hverdagslivets små og morsomme trivialiteter, sier Charania.
Han sammenligner tjenesten med VGs Snutter.no som bare har en håndfull snutter om dagen. Blogg.no har i snitt 150 videoer om dagen.
Fra august i fjor fikk Blogg.no rundt 100 nye bloggere om dagen som raskt vokste til 200, 300 og 450 brukere i november. Romjula satte ny rekord med 650 nye brukere per dag. Nå nærmer Rafiq seg nesten 700 nye bloggere hver dag.
Han anslår at bloggtjenesten kan ha over 130.000 brukere i dag.
Det er Rafiq Charania og medgründeren Per Kleven som står bak selskapet Bootstrap. Butikken går ennå ikke rundt, men Charania håper snart å tjene penger på annonser og mobiltjenester.