Øye-målinger gir klare designråd

Design-guru Jakob Nilelsen har målt hvordan øyene våre beveger seg på vanlige nettsider. Fotomodeller fungerer ikke.

En av de aller mest kjente eksperene på nettsidedesign og brukeropplevelser, Jakob Nielsen, har offentliggjort hovedkonklusjonene av en ny type test han har gjennomført.

Nielsen Norman Group, der Nielsen er en av de to sjefene, har med spesialutstyr målt øyne-bevegelsene til 230 brukere på en rekke sider. Brukerene ble sluppet løs på nettet med en rekke oppgaver - for eksempel lete etter huslån og å finne ut hvordan du bandt en tversover-sløyfe, skriver USA Today.

Brukervennlighet er blitt en stor bransjen, men dagens arbeid er tuftet på synsing. Det er dette Nielsen nå forsøker å gjøre noe med - man har derfor målt nøyaktig hvordan vanlige brukeres øyne går gjennom en nettside.

Her er noen av konklusjonene fra målingene:

- Folk leser nettsider i en F-form. De leser oftere lange setninger på toppen og på siden. De to første ordene på en nettside er de viktigste.

- Folk er "ekstremt flinke" til å se bort fra mye og fokusere på uthevde elementer.

- Brukere stopper opp ved bilder av folk som ser rett på dem. Personene på bildet bør være attraktiv, men ikke for pen. Generelle bilder av personer som åpenbart er modeller fungerer dårligere - brukere må kunne identifisere seg med personene på bildene.

- Bilder midt på siden gjør at folk stopper opp og ikke går videre.

- Folk responderer på bilder som gir nyttig informasjon, ikke de som bare er pynt.

Nielsen oppgir JetBlue Airways som et eksempel på en nettside som målingene viser at fungerer godt. Ikke for mye tekst og et ryddig desing gjør at brukere leser mer enn på sider med for mye informasjon.

Nielsen påpeker at en vanlig tabbe er å lage designelementer som mange brukere synes ser ut som annonser og derfor ofte hopper forbi.

Til toppen