Les fra første dag på Lotusphere:Den viktigste nyheten er at SameTime skal integreres i Notes-klienten, og at denne integreringen ser ut til å gjøres så intelligent at selv innbitte chat-hatere kan bringes til å tenke om igjen.
8,5 millioner nye Notes-brukere i fjerde kvartal
Tre typer klienter for Notes
Øyeblikksmeldinger integreres i Notes-klienten
Raven lansert i Orlando
Et vell av produktnyheter fra Lotus
Bakgrunnen for resonnementet til Lotus er at folk i sitt daglige arbeid trenger to former for kommunikasjon, de som på datasjargong betegnes som henholdsvis synkront og asynkront samband. Synkront betyr at en melding, uansett form, mottas i det øyeblikket den sendes, og at det etableres en dialog. Asynkront betyr at melding og svar kan forskyves i tid i forhold til hverandre. Telefoni og "chat" er typisk synkront samband, mens det gjerne kan gå en time eller mer før du forventes å besvare en e-post-melding.
Da Lotus lanserte SameTime, var hensikten å gi et alternativ til e-post ved å tilby en form for tekstmelding som skal besvares øyeblikkelig. For at du ikke stadig skulle avbrytes av krav om øyeblikkelig svar, var SameTime utstyrt med en funksjon som lar deg merke deg selv som enten tilgjengelig eller utilgjengelig på andre SameTime-klienter i organisasjonen. En nydelig liten finesse er egenskapen som automatisk varsler folk som vil ha tak i deg, når du er ledig.
Integrasjonen av SameTime i Notes-klienten betyr at du innen klienten gis anledning til å velge akkurat hvordan du vil kommunisere med noen, avhengig blant annet av hvordan vedkommende stiller seg til øyeblikkelig kontakt. Det utvider begrepet "felles inn- og utboks" betraktelig, særlig når SameTime også utvides til tale over IP, det vil si telefoni over det interne datanettet.
Notes-klienten kan med denne siste oppgraderingen brukes både til tidsforskjøvet kommunikasjon med e-post, faks og talte beskjeder, og til sanntids kommunikasjon med samskriving ("chat") og tale over IP. Veien mot den universelle klient fortsetter.