P4 nær null i digital omsetning 1. kvartal

Det digitale mediehuset, P4, får ikke til de digitale satsingene sine. I løpet av årets første tre måneder omsatte P4 Instant Media for 800.000 kroner. Underskuddet var på 3,7 millioner kroner.

Daglig leder Kristian Bye i P4 Instant Media sier han i høyeste grad er bevisst det dårlige resultatet til den digitale P4-virksomheten i 1. kvartal i år.

Børsnoterte P4 har i lengre tid prøvd å posisjonere seg som mer enn en radiokanal, men ser ikke ut til å få helt sving på de digitale virksomhetene sine. Tidligere i år ble det klart at portalen forsiden.no var forsvunnet i all stillhet fra det norske Internett-kartet.

Omsetningen til P4 Instant Media i hele fjor var på 7,2 millioner, hvorav forsiden.no dro inn seks millioner kroner. I år klarer altså ikke p4.no, som har tatt over nyhetstrykket fra forsiden.no, å ta over inntektene i tillegg.

- Tallene ligger et stykke bak forventningene, det er klart det, sier Bye til digitoday.no, men understreker at de ikke ligger langt bak som man kanskje skulle tro. Radiokanalen hadde budsjettert med minustall i 1. kvartal 2001, men Bye vil ikke opplyse hva det var budsjettet med.

I tillegg mener han vi må huske at mediemarkedet den første delen av år 2001 har vært svært dårlig.

- Mediebransjen har merket at annonsørene er senere i gang med sine kampanjer enn tidligere år, og bransjen generelt har hatt et tøft kvartal. I tillegg er 1. kvartal normalt det kvartalet med lavest omsetning, sier Paul A. Rabl, konstituert konsernsjef i P4 Radio Hele Norge i en pressemelding.

Rabl kommenterer først og fremst radiovirksomheten som óg har fått en knekk på inntektssiden i år. En omsetning på 50,1 millioner og et driftsresultat på 9 millioner i 2001 høres egentlig respektabelt ut, men resultatet på konsernnivå er slett ikke like bra, med et overskudd på 4,1 millioner kroner. Det vil si at det er den digitale virksomheten som trekker ned.

På samme tid i fjor var konsernresultatet 16,6 millioner i pluss.

Bye mener imidlertid at inntektsfordelingen mellom Internett (pluss mobilvirksomheten) i forhold til radiovirksomheten ikke er helt avklart ennå. Derfor påstår han at de 800.000 kroner hittil i år i realiteten burde ligget høyere. De jobber nå for å få synliggjort verdiøkningen av de digitale aktivitetene i P4 fremover, også i regnskapene.

P4 går nå ut i markedet med en hard satsing på kombinasjons- og konseptpakker som skal overbevise annonsørene om at radiokanalen har tatt skrittet fullt ut i den flermediale verden.

- Vi regner med at vi gjennom ulike former for aktiviteter på radio og på Internett, vil få utbytte av et mediemarked i fremgang. Vi tror dette også vil generere større inntekter for radiovirksomheten, sier han.

Konsekvensene kan bli en verdiøkning for radioannonsørene, tror Bye.

Til toppen