P4 og Microsoft Norge lanserte i dag internettportalen forsiden.no.
Nettsiden har vært markedsført på P4 i en uke, og et stort lanseringsevent (vinn-en-bil-konkurranse) har allerede bidratt til cirka 8.000 registrerte deltakere til den store åpningen av siden.
Og siden taklet, overraskende nok, ikke all pågangen. Hein Espen Hattestad, administrerende direktør i P4, sier til digi.no at det var over 6.000 personer inne på sidene samtidig.
- Sånn er det med data-suksess. Systemet krasjet med en gang. Men det har, så vidt jeg vet, ikke vært like stor pågang til noe annet nettsted i Norge noen gang tidligere. Denne typen "suksess" betyr også læring. Problemet er nå løst, opplyser Hattestad.
- Dette viser hvor godt radio og Internett passer sammen og hvilket kommersielt potensial som ligger i mediekombinasjonen, sier P4s internettansvarlig og nyansatt forsiden.no-redaktør Nicolai Flesjø i en pressemelding.
forsiden.no har egen redaksjon som vil produsere stoff til sidene. I tillegg baserer sidene seg på innholdsproduksjon fra P4s 30 redaksjonelle medarbeidere.
Se egen sak:
Forsiden tar journalister fra Dagbladet, Nettavisen og NRK
- Dette betyr at vi konkurrerer med alle de større etablerte norske nettsidene, sier Flesjø, og nevner i fleng: VG, Nettavisen, SOL, Startsiden, Dagbladet, TV2, og digi.no.
Via samarbeidet med Microsoft tilbys forsiden.nos brukere gratis e-post og andre kommunikasjonsprodukter. Innholdet fra forsiden.no vil bli presentert i egen emnekanal på Microsofts nettportal, msn.no.
I begynnelsen av mars lanserer P4 og Microsoft et nytt konsept for lytting på radio via internett, men verken Microsofts internettansvarlig Ole Tom Seierstad eller P4s Hattestad vil si noe mer om dette konseptet nå.
Til Radio 1 og SOLs glede over å være først, da de for en uke siden lanserte sitt nettradioselskap Nordic Net Radio, sier Hattestad: - Sorry SOL og Radio 1. Dere er ikke først. Man kan ikke sammenlikne epler og bananer. Forsiden er ikke en side med linker til en radio-knapp, men mye mer. Dette er P4s alvorlige inntreden som internettaktør.
Se egne saker:
Håper båndbredden holder
SOL skal bli størst i Norden på internettradio
- Idéen er å kombinere mediene på en ny måte, sier han.
Og P4 har bevist at markedsføring av internettsider på radio virker. Det virket faktisk så godt at serverne sprengtes, og åpningen av nettstedet ble utsatt i en time og tre kvarter.