ANALYSER

På ingen måte dødt pc-marked i Norge

I bedriftsmarkedet har det faktisk vært solid vekst, viser ferske tall fra IDC.

Acer er blant pc-leverandørene som gjør det spesielt godt i Norge. I bildet vises selskapet Aspire S5 Ultrabook.
Acer er blant pc-leverandørene som gjør det spesielt godt i Norge. I bildet vises selskapet Aspire S5 Ultrabook. Bilde: Acer
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
19. juli 2012 - 07:36

Digi.no skrev nylig om rapportene fra IDC og Gartner om de globale leveransene av pc-er i andre kvartal i år. Tallene fortalte om en viss omfordeling mellom de ulike leverandørene, men ellers tilnærmet null bevegelse det siste året. Det ble altså solgt omtrent like mange pc-er i årets andre kvartal som i fjorårets.

Men slik var det ikke i Norge, viser tall digi.no har mottatt fra IDC-analytiker Anders Elbak. De norske tallene viser at salget av pc-er har økt med sju prosent her i landet det siste året.

Bedriftsmarkedet har stått for det aller meste av veksten. Norske bedrifter kjøpte 11 prosent flere pc-er i årets andre kvartal enn i fjorårets. Pc-kjøp blant forbrukere har ikke vokst i nærheten av så mye, men nettbrett-interessen har på ingen måte utradert pc-markedet, noe en vekst på to prosent viser.

De aller fleste kjøper nå bærbar pc framover stasjonær. Salget av stasjonære pc-er har gått ned med tre prosent det siste året.

Markedsandelene til de største pc-leverandørene i Norge i andre kvartal av 2012. <i>Bilde: IDC</i>
Markedsandelene til de største pc-leverandørene i Norge i andre kvartal av 2012. Bilde: IDC

Markedsandelene til de fleste av de store pc-leverandørene globalt, er høyere i Norge enn i verden generelt. Det eneste unntaket er Lenovo, som truer med å ta førsteplassen fra HP globalt, men som ikke engang er med i topp fem i Norge.

I Norge har Acer dessuten en solid posisjon, med en andreplass bak HP og omtrent dobbelt så høy markedsandel som globalt. Deretter følger Dell og Asus, foran Apple, som ikke er blant topp fem globalt. Deretter følger Toshiba, foran Lenovo på en sjuende plass.

Globalt utgjør samlekategorien «Andre» hele 41,1 prosent i IDCs tall for andre kvartal, mens i Norge har slike mindre leverandører bare 10 prosent markedsandel til sammen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.