På terskelen til noe dyrt

Fem mann gjemt bort i en bakgård i Oslo sendte gjorde Den norske Banks aksjonærer 1,5 milliarder rikere.

Det skjer mye i skyggene av Den gamle økonomien. Racet om å konvertere til Den nye økonomien gjør at flere selskaper kaster seg over Internett for å nyttiggjøre seg nye distribusjonskanaler og store kundemasser, og ikke minst tiltrekke seg nye kunder:

- De som ikke driver forretning på Internett om fem år, er døende bedrifter, sa "profeten" Andy Grove til Time Magazine da han ble kåret til "man of the year" i 1998. - Om noen år er alle selskapene "internettselskaper".

Nå er det ikke bare rene dot.com selskaper som konverterer til Internett.

Doorstep: Mer info?
Her er DnB og Telenors virtuelle by
Trygg nettby med fremmed navn
Gir blaffen i reklame
Når det kimer i telefonen, triller pengene ut
På terskelen til noe dyrt

Den norske Bank, som i løpet av første kvartal har presentert flere interessante prosjekter, kaster seg også over Internett med full tyngde. Da DnB lanserte sine planer for en e-handelsplass den 5. mai, som senere fikk navnet Doorstep, sa ledelsen i DnB følgende:

- DnB har ambisiøse planer for sin satsing på Internett. At vi som et ledende finanskonsern i Norge kan gå sammen med Telenor, illustrerer vår tro på stadig konvergerende markeder. Samarbeidet om å etablere en felles portal for netthandelsløsninger er ett skritt på veien mot å utvikle markedsplasser som vil være tilgjengelige via multikanale løsninger.

Aksjemarkedet priste initiativet med å sende kursene til værs. I dagene etter at planene ble avdekket steg aksjekursen med nærmere to kroner. Analytikerne var positive og flere oppgraderte aksjen. Resultatet ble at DnBs aksjonærer ble nesten 1,5 milliarder kroner rikere i løpet av et par dager.

Galskap eller ei: Dette ga meg anledning til noen refleksjoner i forbindelse med et besøk med ledelsen i Doorstep denne uken. Etter en taxi fra Stortorvet til lokalene på Lysaker, ble inngangen funnet etter mye om og men, uten at noen pekende plakater var å finne noe sted. En papirlapp med håndskrift ved ringeklokken var eneste tegn på spor etter Doorstep, stuet sammen med andre deler av Telenor.

Vel innenfor hovedinngangen starter letingen - på nytt, men forgjeves. Intet skilt på veggen er å finne, før jeg gir meg trappene i vold. Et skudd i blinde hos et datterselskap av Telenor fører meg en etasje høyere opp - bare for å bli sendt videre til etasjen over. Der møter jeg et hyggelig forværelse som bekrefter at tampen brenner. En flott kvinne fører meg bortover en gang med tomme kontorer, før jeg innerst inne treffer administrerende direktør Knut Oppegaard. I det aller helligste av det hellige befinner alle ansatte i Doorstep seg - fem stykk.

Følgende tanke slo ned i meg:

Denne "bortgjemte" gjengen økte altså aksjonærverdiene med 1,5 milliarder kroner.


Hvem sa at ikke Internett skaper verdier? I alle fall ikke Charles Schwab. Les bare: Innovasjon og Internett gir store aksjonærverdier
Til toppen