Fra en AIIM-org-undersøkelse fra 2012 har Jeffrey Mann hentet denne oversikten over sviktede forventninger til Sharepoint. (Bilde: AIIM.org)

– På tide å drepe Sharepoint

Vil tjene både brukerne og Microsoft, mener analytiker.

Analyseselskapet Gartner har i ti år gitt utvalgte analytikere løyve til å arbeide med selvvalgte problemstillinger på deltid. Noen av disse prosjektene munner ut i utgivelser i en egen serie døpt «Maverick Research». Mens annet Gartner-materiale betraktes som representativt for hele selskapet, står «Maverick Research» for analytikerens egen regning.

Et stykke uavhengig utredning som har vakt oppsikt de siste ukene er en analyse av Microsoft Sharepoint forfattet av Jeffrey Mann. Han svarer positivt på spørsmålet han stilte seg selv: Should Microsoft Kill SharePoint?

Det han avdekker i denne utredningen er at Microsofts planer for nettskyproduktene Office 365 og Yammer innebærer omfattende endringer i Sharepoint.

– Det vil bli en forskyvning mellom nettskyutgaven av Sharepoint og den beregnet på lokal installasjon. Nettskyutgaven vil oppdateres langt raskere og få vesentlige utvidelser. Lokale installasjoner vil bli hengende etter, og de som tar på seg hybride ordninger vil oppleve store problemer, sier Mann til digi.no.

Synspunktene som Gartner-analytiker Jeffrey Mann forfekter om Sharepoint, står for hans regning. Som selskap har Gartner ikke tatt stilling til annet enn at de er godt nok fundert til å kunne publiseres.
Synspunktene som Gartner-analytiker Jeffrey Mann forfekter om Sharepoint, står for hans regning. Som selskap har Gartner ikke tatt stilling til annet enn at de er godt nok fundert til å kunne publiseres. Bilde: Gartner Pictures

Mann ser ingen grunn til at Microsoft bør tviholde på Sharepoint. Samtidig tviler han på at Microsoft vil følge hans anbefaling.

– Sharepoint har vært en stor suksess, og har bidratt til mange milliarder dollar i inntjening. Likevel er det på tide for både Microsoft og brukerne å starte på nytt. Begge har problemer med lokalt installert Sharepoint, og en nedtrapping har i praksis begynt, uten at Microsoft vil innrømme det. Og det er et poeng at det finnes alternativer på markedet, også fra Microsoft selv.

Materialet som Mann har samlet viser at 28 prosent av aktuelle bedrifter benytter Sharepoint overfor alle ansatte. Hos 70 prosent benyttes Sharepoint minst én gang i uken av minst halve staben. Det samlede tallet på sluttbrukere er rundt 120 millioner.

– Samtidig er det et faktum at svært få brukere har et positivt forhold til Sharepoint, sier Mann.

Han viser til en uavhengig undersøkelse, Current Trends in SharePoint Adoption fra MPS Partners. Her går det fram at 78 prosent av respondentene betrakter brukeropplevelsen som «utilstrekkelig» («inadequate»).

Dessuten er Sharepoint tungt å implementere. Før Sharepoint 2013 tok det Microsoft fra tre til fem år å få fram en ny versjon. Deretter går det fra ett til fem år før bedrifter tar den i bruk.

– Programvaren «der ute» er følgelig ofte fire til ti år gammel. Det rimer ikke med det folk opplever på nettet.

Mann oppsummerer dagens situasjon slik: Sharepoint er offer for egen framgang. Det er vanskelig å forvalte og oppgradere. Det er under press fra Office 365 og Yammer. Mesteparten av tiden duger Sharepoint til det brukerne flest trenger mest. Men: Sharepoint er en svær paraply som dekker mange funksjoner. Implementasjonene er ofte i høy grad skreddersydde. Materialet Mann har samlet tyder på at det vil være ulønnsomt for brukerne å oppgradere lokalutgaven.

Derimot er både Microsoft og kundene tjent med at Sharepoint leveres fra nettskyen.

For Microsoft betyr det større omsetning og mer stabile inntekter. Vedlikehold og support forenkles. Brukeropplevelsen forbedres. Det blir konkurransedyktig i forhold til Google. Man slipper å overbevise brukerne at de bør oppgradere.

For brukerne betyr Sharepoint fra nettskyen forenkling, penger spart, bedre bruk av egne ressurser, bedre brukeropplevelser, raskere og bedre tilgang til ny funksjonalitet, og at de kan bruke krefter på forretningsmessige spørsmål framfor teknologi.

Altså: En klar vinn-vinn for leverandør og kunder.

– Microsoft har gjort det klart at framtiden til Office er i nettskyen. De har også gjort det klart at Yammer og Sharepoint Online er strategiske satsinger. De uttrykker sine preferanser gjennom bedre lisensbetingelser for nettversjonen enn for lokalutgaven. Mobilapplikasjoner er utelukkende tilgjengelige for nettskyutgaven. De som holder seg til lokalt installert Sharepoint kommer i andre rekke.

Sharepoint er en paraply for mange tjenester. (EFSS står for Enterprise File Synchronization and Sharing; BI er Business Intelligence.)
Sharepoint er en paraply for mange tjenester. (EFSS står for Enterprise File Synchronization and Sharing; BI er Business Intelligence.) Bilde: Gartner

Poenget er at Microsoft allerede har begynt å bygge verden etter lokalt installert Sharepoint. Samtidig er det mye som holder brukerne tilbake i lokalutgaven.

Ifølge Mann sitter Microsoft fast i to paradokser: Det er påkrevet å flytte Sharepoint til nettskyen, samtidig som brukerne flest har lokale installasjoner og ikke ønsker, eller frykter store problemer, med å flytte til skyen. Sharepoints sluttbrukere ønsker fornyelse og ny funksjonalitet, samtidig som IT-avdelingene ikke ønsker å ta på seg krevende oppdateringer.

– Vi har registrert forhåpninger hos brukerne. De tror Microsoft vil bidra til å løse problemene og tilby også lokale installasjoner en enkel framtid. Jeg tror ikke disse forhåpningene vil innfris.

Mann mener at Sharepoint Online og Sharepoint On-premise må betraktes som to ulike produkter. Microsoft vil utvikle nettutgaven, men til noe annet enn det Sharepoint er i dag. Mann anbefaler brukerne å fryse eksisterende installasjoner. Trenger man noe «sosialt», kan man legge til Yammer. Sharepoint fra skyen kan tys dersom man må fornye, og man kan flytte det enkle fra lokalt til skyen. Mann advarer mot å prøve seg på hybride løsninger: De vil være mulige, men med uforutsigbar kompleksitet.

Til toppen