RESULTATERFINANS

Pælmer prisen på Palm

3Com jekker opp prisen på Palm-aksjen før den forestående børsnoteringen av datterselskapet. Hver Palm-aksje prises nå til det dobbelt av det som opprinnelig var planlagt.

Øystein Kvistad
29. feb. 2000 - 13:51

Ifølge britiske The Register legges det opp til en IPO på mellom 30 og 32 dollar per Palm-aksje, ikke 14-16 dollar slik 3Com først signaliserte.

Noen overraskelse er prisjusteringen ikke. Investorer har vist enorm interesse for Palms børsnotering - "you can almost feel the drool", for å sitere The Register - og etterspørselen ligger på et langt høyere nivå enn på de 23 millioner aksjene som Palm skal utstede i forbindelse med børsnoteringen. Og når etterspørselen går opp, går prisen samme vei.

ZDNet UK skriver i dag at Goldman Sachs er engasjert som tegningsgarant, med bistand fra Morgan Stanley, Merrill Lynch og Robertson Stephens.

Som digi.no tidligere har skrevet skal 3Com skille ut Palm som et selvstendig børsnotert selskap. Palm har allerede solgt over 5,5 millioner av sine såkalte PDA-er ("personlig digital assistent") og har med det skaffet seg en formidabel markedsandel på over 60 prosent.

Dersom Palm-aksjene blir solgt for mellom 30 og 32 dollar stykket får selskapet en markedsverdi på nesten 18 milliarder dollar - omlag 144 milliarder norske kroner - og dermed blir datteren mer verdt enn moderselskapet 3Com, som i skrivende stund prises til 16 milliarder dollar.

Med en aksjepris på 30-32 dollar vil Palm selv få 736 millioner dollar - nesten 5,9 milliarder kroner, skriver The Register.

Palm la i november i fjor frem et resultat for halvåret på 180 millioner kroner av en omsetning på 3,48 milliarder kroner. For fjoråret samlet endte selskapet på et resultat på 240 millioner kroner av et salg på 4,5 milliarder. Palm konkurrerer med bl.a. Casio, Compaq, Hewlett-Packard, Psion og Sharp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.