Papyrus lanserer e-handelsløsning i Norge

Skog- og papirselskapet Stora Enso starter i Norge når de skal rulle ut sin e-handelsløsning til 40.000 kunder i 14 europeiske markeder.

Det svensk-finske skog- og papirkonsernet Stora Enso skal nå satse kraftig på en internasjonal utvikling av konsernets e-handelsaktivitet. Det er i første rekke grossistvirksomhetene i selskapet Papyrus som skal overføres til Internett.

Norge er et av de to første landene som i løpet av november skal få nyte godt selskapets e-point lansering. I begynnelsen av neste år skal åtte land være tilknyttet e-handelssystemet e-point. Etterhvert er det meningen at alle de rundt 40.000 kundene i 14 europeiske land skal kobles opp mot systemet.

Målsettingen er at selskapet skal omsette for 1,7 milliarder kroner i papirprodukter over nettet i løpet av to år. Salg av papirprodukter er kjent som en lavmarginvirksomhet og selskapet ser dette som en mulighet til å konkurrere på andre parametere enn utelukkende pris.

- Vår strategi er å være markedsledende på e-handel innen papirindustrien, sier Simon Hellmuth, IT-sjef i Papyrus til IDG Sverige.

Papyrus hevder de har drevet med e-handel i 15 år i Sverige. Totalt utgjør nettomsetningen nå 20 prosent av den svenske omsetningen. Ideen er at tilsvarende tall bør kunne oppnås også i Norge, Belgia, Danmark, Finland, Holland, UK og Frankrike.

E-handelssystemet Papyrus e-point er ifølge Hellmuth sterkt integrert mot Papyrus andre systemløsninger, for eksempel systemet CSS for ordrehåndtering og et system for rapportgenerering og statistikk.

- Vi mener e-handel gir oss bedre kontakt med kundene. Den frigjør tid for salgavdelingen hvilket gir oss mulighet til å øke tiden vi bruker med våre kunder, sier Simon Hellmuth.

Integreringen innebærer at hele systemet er transparent fra bruket till sluttkunden. Kunden logger seg inn på nettet og merker ikke hvilket delsystem han kommuniserer med.

-Dersom kunden vil ha et produkt som ikke finnes på lager kobler systemet seg opp mot bruket og kontrollerer om produktet finnes der. Dersom det heller ikke er tilgjengelig der regner systemet ut når det blir tillgjengelig, sier Helen Clemm, prosjektkoordinator for e-handelssatsningen til IDG Sverige..

-Vi ligger langt fremme i utviklingen. Det finnes konkurrenter som har bra e-handelsløsninger på enkelte markeder, men ikke på så mange som vi har, avslutter Hellmuth.

Til toppen