BEDRIFTSTEKNOLOGI

Paradigm Shift: Første strategispill på nettet

I disse dager lanseres verdens første strategispill utviklet i Java på nettet. Funcom mener teknologien er så avansert at det fortjener Rosing-prisen.

Liv T. Mytting
19. des. 1997 - 10:18

Funcoms eneste grønne planter står i et hjørne på spilltesternes avdeling. Her forteller Steve Reberg til digi.no at han hittil har brukt ca. 1000 timer på å teste ut Funcoms neste online-spill: Paradigm Shift. På spørsmål om han ikke snart er lei, svarer han utrolig nok nei. - Det går ikke an å bli lei et spill dersom det fortsatt finnes en utfordring, sier han.

Å lage god underholdning er en alvorlig sak. Dette vet gutta hos Funcom, og her diskuterer de seriøst hva som gjør et spill bra. Paradigm Shift er et forholdsvis lett og ukomplisert strategispill, utviklet spesielt for Internett. Teknologien bak er utviklet i Java, og produktsjef Thomas Schreiner forteller at dette spillet er det mest avanserte online-spillet som finnes i dag.

- Selve javaklienten som lastes ned på din maskin er 590 K, forklarer han. Nedlastingen av klienten tar ca. tre minutter første gang, andre gang tar det et minutt. Fra før finnes det kortspill og tradisjonelle brettspill utviklet i Java på nettet. Funcom er de første som lanserer et strategispill i Java.

Tor Andre Wigmostad er produsent for Paradigm Shift. Det innebærer at han utformet selve ideen og spillets logiske oppbygning, pluss at han følger opp prosjektet hele veien og har det endelige ansvaret. Han kan fortelle at Paradigm Shift egentlig var et "spin-off" produkt laget under forberedelser til et prosjekt med kodenavn 10th Paradigm. Dette spillet vil imidlertid først bli påbegynt når teknologien til spillet Anarki er ferdig utviklet neste år. De ansatte tok derfor noen av ideene fra prosjektet og utviklet de videre "mens de ventet". Dette var høsten 1996. Nå, litt over et år etter, testes disse ideene ut på nettet av over 600 betatestere fra 29 land.

Historien bak er det Wigmostad som har klekket ut. Utgangspunktet er en ødelagt planet med seks overlevende grupperinger av mennesker. Disse har sine helt bestemte oppfatninger av hva som er rett og galt. Mens en gruppe er opptatt av magi, forsøker en annen å leve i symbiose med naturen. De forskjellige oppfatningene av hva som er rett og galt på denne kloden, utgjør spillets paradigmer. For å vinne spillet må man nedkjempe alle de andre sivilisasjonene som har utviklet seg.

Ifølge Wigmostad legger spillet stor vekt på det sosiale. - Evne til kommunikasjon og samarbeid mellom grupperingene er det viktigste i dette spillet, sier han. Spillerne kan inngå allianser med hverandre, noe som innebærer både større oversikt og større sårbarhet. Dette er ingen dum ide, i og med at spillet spilles på Internett av folk som sitter spredt over hele verden. Hvert spill kan ha seks spillere logget på samtidig. - Å legge på avanserte lydeffekter til online-spillet var opprinnelig meningen, men dette måtte vi bare gi opp sier Wigmostad. Javaklienten i nettleseren spiser opp så mye cache-minne at det ble umulig med noe annet enn svak bakgrunnsmusikk.

Planene fremover er at de skal tjene penger på online-spill, men også her må teknologien utvikles videre. Funcom er avhengig av en enhetlig standard for betaling over hele verden. Betaling pr spill kan ikke gjøres med kredittkort, siden beløpene vil bli for små. En løsning er å la brukere betale et abonnement for en hel måned, slik en del spillfirmaer i USA gjør det i dag. Elektriske lommebøker er ingen standard på nettet i dag, men kan også bli en god løsning. Da kan man tenke seg at spilleren putter på en femtiøring fra lommeboka for hvert spill. I tillegg til direkte betaling ser Wigmostad for seg turneringer à la CocaCola-Cup og reklame både indirekte i spillene og på skjermen for øvrig

Selve spillet ligger på servere hos Funcom, i tillegg kommer de til å sette opp servere både i Tyskland og Storbritannia. Stadig tyngre rollespill over nett vil kreve raskere linjer, i dag er linjene inn til Funcom på 512 kbps. Antagelig er det få av programmererne som blir lei seg når kabelnettet etterhvert kan brukes til online-spill.

Schreiner mener Paradigm Shift fortjener Rosing-prisen fordi det er et nyskapende produkt. Teknologien er ny og produktet er rettet mot eksport fra Norge. - I tillegg bidrar slik underholdning til at terskelen for bruk av Internett blir lavere, mener han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.