Juss og samfunn

Partiene kjøpte Meta-reklame for 18 millioner under valgkampen 

Ett parti brukte mye mer enn de de andre.

Det ble brukt mange millioner på annonsering på Facebook og Instagram under årets valgkamp.
Det ble brukt mange millioner på annonsering på Facebook og Instagram under årets valgkamp. Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic/Reuters/NTB
13. sep. 2025 - 08:13

Sosiale medier har aldri preget en norsk valgkamp så mye som i år, skriver NRK.

NRK har hentet en liste over hva partiene har betalt fra annonsebiblioteket til Meta, som eier de sosiale mediene Facebook og Instagram. De politiske partiene brukte over 18 millioner kroner på reklame der.

På topp ligger Arbeiderpartiet med 5,5 millioner, Fremskrittspartiet med 3,1 millioner og Høyre med 2,8 millioner.

På en klar bunnplassering av de ti partiene på listen ligger Rødt med litt under 75.000 kroner.

– Reklame i sosiale medier har blitt en viktig og sentral del av valgkampen, sier Johannes Bergh, som er valgforsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Han mener annonser i sosiale medier er spesielt viktig for å nå unge velgere som ikke følger like godt med på nyheter i aviser og andre tradisjonelle medier.

Telenor ga sensitive persondata til militærjuntaen i Myanmar etter militærkuppet i 2021. Telenors hovedkontor i Yangon i 2014.
Les også:

Telenor: Delte persondata med militærjunta – Nobelprisvinner rammet

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.