Passagen forbereder seg på kamp

SOLs svenske portal Passagen bruker fire millioner svenske kroner i markedsføring og akter å øke trafikken med 30 prosent. Välkommen.till.internet er slagordet.

Resumé.se skriver i dag at portaltjenesten Passagen blant annet skal utfordre Postens Torget i den tilspissede kampen om portalene som nå foregår over store deler av nettverden. Mens Torget har konsentrert seg mest om handel, er Passagen Sveriges bredeste portaltjeneste.

Ifølge Sifo Interactive Media/RelevantKnowledge-tallene for september, er det Tele2s hjemmesider som ligger på toppen med 1,2 millioner svensker (12 år pluss) som har surfet innom i løpet av én måned. Passagen er på andre plass med 1.16 millioner, mens Torget er nede på sjette plass med 797.000 unike brukere på utvalgsmålingene.

Microsoft er på vei inn i 24 land med sin MSN.com som tar utgangspunkt i allerede inngåtte avtaler med innholdsleverandører gjennom sitt Active Channel-opplegg. Nye forhandlinger gjøres for å fylle portalen med nødvendig innhold fra leverandørene og de lokale tjenestene skal i gang i slutten av oktober.

I mellomtiden forbereder Bonnier, Nordens nest-største mediekonsern, seg på å lansere en ny portal med arbeidstittel Julia sammen med multimediebyrået Spray som allerede har sin egen startside i Spraystart.

digi.no har tidligere skrevet om Bonniers datterselskap Marieberg Interactive som er i prosjekteringsfasen og samtaler med partnere om et portalprosjekt etter at nettkastingstjenesten 25timmar ble lagt ned..

Passagen eies med 40 prosent av det statlige svenske telekomselskapet Telia AB i tillegg til SOL. Nå satses det fire millioner kroner på en kampanje som skal øke trafikken på tjenesten vesentlig før konkurrentene kommer på luften.

Sveriges nest største nettsted har 140.000 medlemmer, og snittalderen på brukerne er 28 år.

Til toppen