Patentkrig mot innovasjon

Striden mellom Apple og Samsung truer en nødvendig ordning for å fremme fornyelse.

KOMMENTAR: Ordningen med patenter kom i stand for å sikre oppfinneres rettigheter til sine oppdagelser, og gi dem en mulighet til å tjene på sin virksomhet.

Uten denne beskyttelsen ville ikke bedrifter og enkeltpersoner tatt risikoen med å utvikle nye produkter, tjenester og prosesser. Det er i alle fall hovedbegrunnelsen for at patent som instrument er verd å ta vare på.

Krigen i markedet for nettbrett og smarttelefoner sitter imidlertid dette systemet under press. I rettsaler verden over krangler nå Apple og Samsung så lovparagrafene fyker om nettopp rettigheter og patentbrudd.

Apple hevder at Samsung rått har kopiert deres produkter, mens Samsung hevder at Apple bruker teknologi som de har patentbeskyttelse på. Selskap som Google, Nokia, Microsoft, Apple og så videre, bygger seg opp enorme patentkataloger ved å kjøpe selskaper.

Noen av disse patentene er så generiske at det nesten er komisk. Apple har blant annet patentbeskyttet fingerbevegelsen man utfører for å «låse opp» iPhone og iPad.

Patentkaoset skaper også helt nye pengestrømmer mellom selskapene som sitter på de største katalogene. Det er ikke ubetydelige summer Microsoft håver inn på sine patenter fra Googles Android-plattform.

Nå er markedet for smarttelefoner og nettbrett brennhett, og det er store summer som blir investert fra selskap som Amazon, Apple, Samsung, HTC og så videre for å få oss til å velge deres produkt. Dette er med å drive innovasjonen fremover med stormskritt, og suget etter bedre ytelse og mer brukervennlig design er enormt. Summen er at vi får bedre produkter.

Men dersom en aktør blir for dominerende stopper det hele opp. La oss tenke oss at Apples rettighetsbarrierer innenfor nettbrettmarkedet blir så vanntett at det vil koste uforholdsmessig mye å konkurrere. Hvorfor skal da Apple investere milliarder for å beholde sin posisjon? Hvorfor skal da Samsung gidde å konkurrere?

Microsoft er et godt eksempel, men det finnes drøssevis av tilsvarende der teknologiutviklingen mest sannsynlig har bremset fullstendig opp fordi markedet ikke har vært gjenstand for konkurranse.

Å kopiere har alltid vært en viktig vei til suksess. Alle gjør det, og det er noe som burde oppmuntres til. Apple hadde aldri vært verdens største selskap, dersom ikke IBM og Microsoft hadde «latt seg inspirere» (for å underdrive) av deres nyvinninger. Apple har heller ikke vært redd for å kopiere andres konsepter heller. De var blant annet ikke først ute med nettbrett...

Den som kopierer ligger alltid bak – noe som gir innovatøren en naturlig fordel. Men når innovatøren hindrer andre å konkurrere blir situasjonen fort usunn.

Balansen mellom å beskytte oppfinnelser, slik at aktørene i markedet faktisk er villige til å satse på forskning og utvikling, og tillate kopiering, slik at markedet kan være dynamisk og preget av konkurranse, er helt vesentlig.

Når kampen om markedsandeler står i rettssaler, og ikke blant de som faktisk skal bruke produktet, bærer det galt av sted. Dette bør både bedrifter, politikere og forbrukere være bevisst på.

    Les også:

Til toppen