Å lese om datamaskiner på papir er ikke like populært som før. Ifølge digi.nos søsterpublikasjon Propaganda, får PC-bladene stadig færre lesere, mens blader om lyd og bilde blir mer populære.
PC World har mistet 9.000 lesere det siste halve året og hadde 142.000 lesere i august. Bladet er det som merker nedgangen i PC-markedet hardest for øyeblikket. De tre andre bladene i samme segment, Komputer for alle, Hjemme PC og PC Pro har liten eller ingen endring det siste året.
– Alle databladene har hatt en del nedgang. Det sier også Narvesen om utenlandske blader, sier Knut Leikanger, redaktør i PC World.
Han mener at gode nett-tjenester tar noen av leserne.
For PC-bladsegmentet har nedgangen vært drastisk de siste fem årene. I 1999 var IT på alles lepper, men så kom nedgangen og med nedgangen i IT-bransjen fulgte antall lesere av IT-blader. Ifølge tall fra MMI Univero hadde PC-bladene 862.000 lesere i 1999. De var redusert til 476.000 lesere sist gang MMI Univero målte magasinenes lesertall, i august i år.
– Det er mange årsaker til dette. Det er mange gode nett-tjenester som tar noen av leserne. Samtidig har vi hatt nedgangstider i IT-markedet. Flere av abonnentene har fått sparken og det har rett og slett blitt færre folk i bransjen, sier Leikanger, som viser til at PC-bladene er ganske konjunkturutsatte.
Hegnar Media har blant annet lagt ned både PC Magazine, som de lagde på lisens fra amerikanske Ziff Davis, og Kapital Data. Også månedsavisen Innside er blant dem som har forsvunnet.
Mens PC-bladene har mistet stadig flere lesere, har det gått motsatt vei for de som skriver om lyd og bilde. Ifølge MMI har segmentet «Audio/video» mer enn doblet antall lesere siden 1999, fra 158.000 til 356.000.
I det segmentet har også tilveksten av blader vært stor. Nylig lanserte IDG bladet Digital World. Hjemmet Mortensen har kommet med DVD & Hjemmekino, mens svenske Bonnier nylig lanserte Digitalfoto.