BEDRIFTSTEKNOLOGI

PC-bølge hos eldre og yngre

De under 30 og de over 60 utgjør i dag den raskest voksende marked for hjemme-pc-er, viser en amerikansk undersøkelse gjennomført av Computer Intelligence.

Eirik Rossen
13. juni 1997 - 11:48

Det er denne bølgen som har drevet pc-penetrasjonen i amerikanske husholdninger opp til 40,7 prosent, slår analyseselskapet i Ziff-Davis-gruppen fast, på bakgrunn av en undersøkelse blant 11.000 husholdninger.

Aldersgruppen under 30 ser på datamaskiner som et uomgjengelig redskap i dagliglivet. Nyhetstjenesten Newsbytes siterer Matt Farber i MTV, som på en konferanse om markedsføring mot barn i forrige uke, sa at 12- til 24-åringer ser på bilen som den viktigste gjenstanden i livet. Pc-en er på andre plass, foran telefonen, stereoanlegget og tv-en. Farber viste til en egen undersøkelse i denne aldersgruppen.

Trenden forsterkes av at foreldre synes det er viktig for skolegangen at ungen har tilgang til pc. Undersøkelsen er den første der et flertall av pc-husholdningene har barn.

Blant de over 60 drives trenden av folk som er blitt vant til pc på jobben og synes det kunne være kjekt å ha en hjemme også. Nye pensjonister oppdager ofte at e-post er den enkleste måten å holde kontakt med tidligere kolleger.

Trenden bekreftes av selskaper som har rettet sin markedsføring spesielt mot denne aldersgruppen og er blitt overrasket over stor respons. Blant disse er WebTV Networks - selskapet Microsoft nylig kjøpte.

Anskaffelse av pc er fortsatt nært knyttet til både inntekt og utdanning. 60 prosent av husholdningene med over 60.000 USD i årsinntekt har pc, mot 25 prosent med mindre enn 35.000 USD. 12 prosent av husholdningene der hovedpersonen bare har ungdomsskolen, har pc. Hvis hovedpersonen har høyskoleutdanning, stiger andelen til 54 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra