PC-kometen innrømmer tabbe

En gang måtte det skje: Dell dempet forventningene, og innrømmet en strategisk feil.

Tallene fra Dell for kvartalet fram til 31. juli var ikke helt slik analytikerne hadde ønsket seg, og selskapets forventninger til inneværende kvartal ligger godt under det de hadde trodd. Derfor falt aksjekursen da tallene ble kjent, med 7,7 prosent. Det innebærer at kursen er 6,1 prosent under det den var ved årsskiftet.

Ikke slik at Dell på noen måte gjør det dårlig. Selskapet fortsetter å vokse mer enn markedet i både volum og omsetning. Sammenliknet med samme kvartal i fjor, økte omsetningen med 15 prosent til 13,43 milliarder dollar, mens resultatet økte med nesten 28 prosent til 1,02 milliarder dollar, tilsvarende 0,41 dollar per aksje.

Toppsjef Kevin Rollins innrømmet en strategisk feil: Han har latt seg presse for hardt på pris, og har solgt for billig. Hadde han tatt fra 10 til 15 dollar mer per PC – 60 til 100 kroner – ville det hatt liten betydning for antall solgte PC-er, regnskapet sett langt bedre ut. Dell solgte 9,1 millioner enheter i kvartalet, gjennomsnittlig 8,1 prosent rimeligere enn i samme kvartal i fjor.

– Vi ble noe mer aggressive enn nødvendig, og elastisiteten var ikke der. For å si det rett ut var vi dårlige til å styre utsalgsprisene, særlig i forbrukermarkedet, men også jevnt over, sa Rollins da han la fram tallene.

Det er ifølge toppsjefen ikke så vanskelig å rette opp denne feilen, men det kan ta litt tid. Særlig i USA er priskrigen på forbrukermarkedet intens, og det offentlige investerer mindre i IT-utstyr enn ventet.

Derfor demper Dell forventningene til inneværende kvartal. Analytikerne hadde trodd på 14,6 milliarder dollar i omsetning i oktober-kvartalet, Rollins reduserer dette til et sted mellom 14,1 milliarder dollar og 14,5 milliarder. Han anslår overskuddet til mellom 0,39 og 0,41 dollar per aksje, mot analytikernes forventning om 0,41 dollar per aksje.

Dell trøster seg med at priskrigen ikke er like intens i Europa og Asia. Omsetningen utenfor USA økte med 24 prosent, og står i dag for 39 prosent av selskapets samlede omsetning. Enhetssalget økte med 35 prosent i Europa, og 45 prosent i Kina.

    Les også:

Til toppen