Salget av PCer i verden (stasjonære og bærbare) steg med nesten 30 millioner enheter i 2020, sammenlignet med året før - fra drøyt 267,5 enheter til like over 297 millioner enheter. Det er en vekst på 11 prosent, som for en stor del kommer av at PC-salget nærmest eksploderte i årets siste tre måneder, med en oppgang på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Det viser den globale salgsstatistikkene det internasjonale analyseselskapet Canalys har sendt ut. Statistikkene omfatter både standard stasjonære og bærbare PC-er (inkludert chromebooks), og kraftigere løsninger til spesielle arbeidsoppgaver. Salgstall for nettbrett er ikke med her.
Fjorårets salgsvekst er den kraftigste PC-markedet har opplevd i prosent siden 2010, og det høyeste tallet på antall solgte enheter siden 2014. De siste 10 årene har imidlertid vært en berg- og dalbane salgsmessig for PC-bransjen, og 2020-salget ligger fremdeles cirka 50 millioner enheter bak 2010-nivået.
Det er bærbare PCer som sørger for veksten. Bærbar-salget steg 44 prosent i 2020, til 235,1 millioner enheter. Salget av stasjonære PCer falt med 20 prosent, og var på 61,9 millioner enheter i 2020.
Lenovo størst - Apple steg mest
Lenovo har knivet med HP de siste årene om å være verdens største PC-produsent, og de har fulgt hverandre som skygger i de globale salgsstatistikkene helt fram til det siste kvartalet i fjor. Da gjorde Lenovo et byks, med en vekst på 29 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2019. HP avsluttet 2020 med den laveste prosentvise veksten - 10 prosent - av alle de store PC-produsentene. Dermed endte salget av Lenovo-PCer i fjerde kvartal på 23,1 millioner enheter mot HPs 19,1 millioner. Året under ett solgte Lenovos 72,6 millioner PCer mot HPs 67,6 millioner.
Også Dell må være fornøyd med PC-salget i siste kvartal i fjor. Veksten var på 27 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2019, og dermed opplevde selskapet for første gang i historien å selge flere enn 15 millioner PCer i løpet av et kvartal. Det totale salget av Dell-PCer i 2020 endte på 50,3 millioner enheter.
Apple solgte 22,6 millioner PCer i fjor. Salget deres har tatt seg kraftig opp mot slutten av året, og i siste kvartal var veksten på hele 42,6 prosent sammenlignet med 2019. Det var den største prosentvise veksten av alle de store PC-produsentene i perioden.
Også Acer, opplevde en kraftig vekst i siste kvartal, på 39 prosent. Det sendte 2020-totalen opp i 20 millioner solgte enheter.
Disse fem største PC-produsentene stod for 78,5 prosent av alt PC-salg i fjor.
Tabellen under viser 2020-salget og markedsandeler sammenlignet med 2019.
Produsent | Salg i 2020 | Salg i 2019 | Vekst | Markedsandel 2020 | Markedsandel 2019 |
Lenovo | 72,6 mill. | 64,9 mill | 11,9% | 24,5% | 24,3% |
HP | 67,6 mill. | 63,1 mill | 7,1% | 22,8% | 23,6% |
Dell | 50,3 mill. | 46,5 mill. | 8,2% | 16,9% | 17,4% |
Apple | 22,6 mill. | 19,4 mill. | 16,6% | 7,6% | 7,2% |
Acer | 20,0 mill. | 17,0 mill | 17,4% | 6,7% | 6,4% |
Andre | 63,9 mill. | 56,6 mill. | 12,8% | 21,5% | 21,2% |
Enda mer vekst i 2021
Rushabh Doshi som er direktør for Canalys' research-avdeling mener PC-industrien fortjener ros for å ha klart å møte den digitale transformasjonen verden har blitt tvunget til å gjennomgå på som følge av Korona-pandemien. Han påpeker at PCer også spiller en vital rolle i arbeidet med å forske på viruset, utvikle vaksiner og hindre smittespredning.
– For noen år siden var flere i ferd med å avskrive PCen, men det er det vanskelig å gjøre nå. PCen er kommet for å bli, sier Doshi i kommentarene til statistikken selskapet har sendt ut.
Canalys markedsanalytiker Ishan Dutt tror 2021 kommer til å bli et enda bedre år for PC-industrien enn det 2020 har vært. Han sier at fjoråret avdekket at PC-produsentene kan sikte seg inn på flere nye kundegrupper med andre behov enn tidligere, og tror at utviklingen av bedre databrikker, operativsystemer og tilkoblingsmuligheter vil spisse konkurransen om å dekke den nye etterspørselen.
Dutt sier at mangel på deler kan holde markedet noe tilbake på kort sikt, men tror flaskehalsene i forsyningslinjene vil forsvinne i løpet av andre halvdel av 2021.
Ikke like bratt vekst i Norge
Tor Egil Hesjasveen, direktør for «Digital Workplace» i Atea Norge, vil ikke si noe om konkrete salgstall før de har lagt fram selskapets 2020-reultater i februar. Men på generelt grunnlag mener han at salget av PCer i Norge nok har hatt en flatere vekst i fjerde kvartal enn det man ser i den globale salgsstatistikken.
I en epost til Digi.no skriver han at årsaken til dette er at norske arbeidstakere er bedre rustet til en hverdag med hjemmekontor under pandemien enn i andre deler av verden. I tillegg har bransjen opplevd leveranseutfordringer i fjerde kvartal på grunn av korona.
Han fremholder imidlertid at det norske forbrukermarkedet har hatt sterkt vekst, at offentlig sektor har opprettholdt god aktivitet i forretningssegmentet.
– Det har vært stor etterspørsel etter utstyr til hjemmekontor, som PC-skjerm, hodetelefoner, kamera og mus/tastatur, skriver Hesjasveen.
Han er imidlertid enig med Canalys-analytikerne i at prognosene for 2021 er gode, og forventer god aktivitet på PC-salget både i offentlig og privat sektor.
Han legger til at Atea ser stor etterspørsel etter mer fleksible måter å anskaffe utstyr på som løsninger som «PC som en tjeneste», og Atea har derfor begynt å sikte seg inn på å utvikle pakker som også inkluderer administrasjon, support, drift og retur av utrangert utstyr.