IDC analyserer antall enheter solgt i kategoriene bordfaste PC-er, bærbare PC-er og tjenere. Den aktuelle statistikken gjelder andre kvartal i år. Alle sammenlikninger er med samme kvartal i fjor.
I år gikk bordmaskiner tilbake med 11 prosent, tjenere med 7 prosent, mens bærbare økte med 74 prosent. Hver fjerde solgte PC var en bærbar.
Den samlede mengden økte med 1 prosent, mot 6,5 prosent i Europa som helhet. IDC mener dette skyldes at hjemme-PC-ordninger i tidligere kvartaler langt på vei har bidratt til å mette dette markedet i land som Danmark, Norge og Sverige. En annen forklaring er at investeringstørke etter år 2000 har slått sterkere ut her enn i resten av Europa. Dette forklarer særlig nedgangen i tjenersalget.
Framgangen for bærbare maskiner forklares ved at bedriftsmarkedet i større utstrekning enn tidligere bytter faste maskiner ut med bærbare. Lavere priser og større konkurranse i markedet støtter opp om tendensen, og bidrar til at også forbrukere kjøper flere bærbare maskiner enn tidligere.
IDC tror at oppgraderinger til Windows 2000 vil skyte fart i månedene framover og at dette vil øke PC-salget. Analytikerne peker også på at den gjennomsnittlige tjeneren nå er kraftigere og dyrere enn tidligere.
Fordelt på merker ser det nordiske markedet slik ut: Compaq har 23 prosent, Fujitsu Siemens 12 prosent, IBM 12 prosent, Dell 11 prosent og Hewlett-Packard 7 prosent. Compaq leder i alle nordiske land. Dell er nummer to i Norge og Sverige, mens IBM har andreplassen i Danmark og Finland. Fujitsu Siemens er på tredjeplass i samtlige nordiske land.