PCen tar hjemmemarkedet

PC-industrien tar hjemmemarkedet, sa Eckhard Pfeiffer, toppsjefen i Compaq under dagens foredrag. Sony, Philips og AT&T har ikke en sjanse, hvis vi skal tro Pfeiffer

Compaq stilte mannsterke opp på Holmenkollen Park for å gi sin versjon av den elektroniske fremtiden. Den røde tråden gjennom det hele var at fremtiden ligger i Intelbaserte PCer med Microsoft programvare levert av Compaq Computer. Det samme budskap ble banket inn av Eckhard Pfeiffer, toppmannen i Compaq på verdensbasis, Andreas Barth, sjefen i Europa, Midtøsten og Afrika, samt vår egen Jan Eigil Rydningen.

Eckhard skrøt av Compaqs enorme vekst og la særlig vekt på at Compaq ikke lenger bare er et PC-selskap. De er nå et dataselskap som ønsker å være blant de 3 største dataselskaper i verden. Detaljene i Eckhards tale omtalte vi i digi:data igår under tittelen Compaq vil på pallen.

Det jeg festet meg ved i Eckhards tale og senere spørsmål er hans klokketro på at det er PCen som vil erobre hjemmet. Han levnet ikke elektronikkprodusentene, telekommunikasjonsleverandørene, eller TV-aktørene en sjanse i kampen om det lukrative hjemmemarkedet.

- Sony, Philips og AT&T har alle forsøkt seg på PC og mislyktes. De har ikke en sjanse, sa Pfeiffer.

I forretningsmarkedet påpekte han at stor- og minimaskiner er i en nedadgående trend. Han var heller ikke nådesløs mot såkalte proprietære RISC (Reduced Instruction Set Computer) maskiner fra produsenter som Sun, IBM, og HP. Med Compaqs nye arbeidsstasjoner med Pentium Pro og Windows NT 4.0, får Compaq en uovertruffen pris/ytelse i henhold til Pfeiffer.

Det blir spennende å følge Compaq i årene fremover. Selskapet har hatt en eventyrlig utvikling siden starten i 1982. I 1995 omsatte de for USD 14,8 milliarder, og første halvår i 1996 økte de med 27%. Med denne farten når de snart årlig omsetning på USD 20 milliarder, og det er ikke umulig at Pfeiffer får rett i at Compaq er blant verdens tre største dataselskaper i år 2000.

Til toppen