PDA-mobiler i sterk vekst i Europa

Europeere har sluttet å kjøpe rene PDA-er, men kjøper desto flere PDA-mobiler, ifølge IDC.

Analyseselskapet IDC har publisert sine anslag over utviklingen av det europeiske markedet for PDA-er og PDA-mobiler i tredje kvartal. IDCs kategorisering definerer en PDA som en håndholdt enhet som kan kommunisere trådløst, men ikke brukes som telefon. PDA-er som kan brukes som mobiltelefoner faller i den andre hovedkategorien, som IDC kaller «konvergente enheter».

Helt siden Nokia kom med sin første «Communicator» på slutten av 1990-tallet, har europeere hatt en forkjærlighet for PDA-mobiler framfor PDA-er. IDC-undersøkelsen gjør det klart at det i dag er praktisk talt umulig å selge rene PDA-er i Europa, unntatt i spesielle nisjer.

I tredje kvartal i år ble det solgt 3,57 millioner PDA-mobiler i Europa, 30 prosent flere enn i samme kvartal i fjor.

Salget av rene PDA-er var 270 000, 58 prosent færre enn i fjor. Fra å være 19 prosent av det samlede PDA-salget, er rene PDA-er redusert til 7 prosent av det samlede salget.

Nokia har nærmest hegemoni i markedet, selv om økningen var noe mindre enn markedet, 28 prosent, slik at markedsandelen falt to prosentpoeng til 71 prosent.

HTC, tidligere Qtek, er i ferd med å etablere seg for alvor. De økte salget med 275 prosent til over 200 000 enheter.

Palm overlever i det europeiske markedet på grunn av PDA-mobilen Treo, men opplevde en slagsvikt på 13 prosent til under 100 000 enheter i tredje kvartal i år.

Den eneste leverandøren av rene PDA-er som ikke opplevde sviktende salg, var Fujitsu Siemens som nettopp har spesialisert seg på bestemte bedriftsmarkeder.

Til toppen