ANALYSER

PDA-salget synker fortsatt

Begrenset nyskapning fører til at PDA-salget stadig er på vei nedover.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. feb. 2005 - 10:26

IDC annonserte tirsdag at selskapet har publisert en rapport om salget av PDA-er (Personlig Digital Assistent) i 2004, med spesiell fokus på fjerde kvartal.

Ifølge rapporten, Worldwide Handheld QView, ble det solgt 2,8 millioner enheter i fjerde kvartal i fjor. Til tross for at dette er en økning på 37,4 prosent i forhold til det foregående kvartalet, er det en nedgang på 18,7 prosent i forhold til fjerde kvartal i 2003.

Det totale salget av PDA-er i 2004 var på 9,2 millioner enheter, 13 prosent færre enn de 10,6 millioner enhetene som ble solgt i 2003.

Ifølge IDC er 2004 det første året siden 1999 som det ikke er blitt levert mer enn 10 millioner PDA-er globalt. 2004 er i tillegg det tredje året på rad hvor salget har gått nedover. 2001 var bransjens toppår.

IDC skriver i at PDA-markedet opplever stadig større konkurranse fra andre typer mobile enheter, ikke minst avanserte mobiltelefoner. Dette har ført til at aktører som Sony og Toshiba har forlatt markedet.

Ett område mener IDC at leverandørene har lykkes til en viss grad. Det er kombinasjonen av PDA-er og GPS-mottakere. Men IDC mener mangelen på uimotståelige løsninger, bortsett fra GPS og PIM (Personal Information Management), fortsatt begrenser leverandørenes muligheter til å ekspandere inn i nye markedssegmenter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra