BEDRIFTSTEKNOLOGI

Pentium II mot Nintendo og Sony

Intel, verdens dominerende produsent av mikroprosessorer, øker nå produksjonen av sitt flaggskip Pentium II og retter den mot spillmarkedet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. sep. 1997 - 07:45

Andy Grove, formann og CEO ved Intel, forteller til Financial Times at en ny markedsføringskampanje basert på slagordet "PC: It's Where The Fun Is" kan bety at Pentium II kan stå for 20-25 prosent av Intels PC-prosessorsalg i den viktige perioden før jul. Pentium II vil nå utfordre dedikerte spillkonsoller fra Nintendo, Sega og Sony. Ifølge Grove kan Pentium II konkurrere med disse produktene når det gjelder ytelse.

-Intet publikum krever så mye ytelse som en 14-år gammel gutt, sier Grove.

Grove sier at Intel forventer at halvparten av prosessorene som selges ved midten av neste år vil være Pentium II-prosessorer og at prosessoren vil stå for omtrent en femtedel av volumet i fjerde kvartal i år.

Intel lanserte Pentium II i mai i år med sikte på markedet for høy-ytelse forretningsdatamaskiner. Siden da har produksjonen blitt økt, noe som gjør det mulig for Intel også markedsføre Pentium II prosessorer for høy-ytelse spillmaskiner.

-Vi skal nå begynne å fortelle konsumentene om anvendeligheten og fordelene med med Pentium II, ikke minst gjennom TV-reklame, forteller Grove.

Ved å reposisjonere Pentium II til også å inkludere konsumentmarkedet, vil Intel møte utfordringen med å ikke kvele etterspørselen etter de eldre Pentium MMX brikkene som ble lansert i januar.

-Du kommer til å få fantastisk multimediaytelse ut av en Pentium prosessor med MMX teknologi, spesielt de med de høyeste klokkefrekvensene, sier Grove.

-Men Pentium II vil tilby yterligere ytelse ved å starte der MMX opphører, avslutter han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra