Juss og samfunn

Pixelagentene i Media.com regner med overskudd i år

Media.com og Nina Hølke avslører hvor mye det største nettformidlingsbyået omsetter for på Internett-reklame.

14. aug. 2002 - 12:17

Pixelagent Nina Hølke er optimistisk til tross for de tunge tidene både for medieannonsering og internettannonsering. Hun oppgir til digi.no at selskapet regner med å omsette for rundt 60 millioner kroner i det avvikende regnskapsåret 2001-2002 (oktober-oktober).

Selskapet Media.com Interactive er datterselskap til MediaCom som opplevde en totalnedgang i omsetning fra år 2000 til 2001på 75,3 millioner kroner, fra 932,9 millioner i 2000 til 856,6 millioner i 2001.

Media.com Interactive ble opprettet som egen avdeling i 1998 og fikk status som eget selskap i 2000. Hølke innrømmer at året har vært tungt, med frafallet av dotcom-selskaper og med en generell nedgang i reklameomsetningen. For å bøte på dette, har Media.com satset mer på undersøkelser og research på nettet.

- Research er blitt et satsingsområde for Media.com, og vi forsøker å sette det hele i system. Vi analyserer hjemmesidenes server- og besøkstall, og sørger for grundig research samt konkurrent- og kjennskapsanalyser, sier Hølke. Oppmerksomhetstester er et av hjelpemidlene de benytter i arbeidet, og Media.com håper gjennom analyse og rådgivning å kunne kompensere for bortfallet av formidlingskroner på reklamekampanjer.

- Vi er kommet mye mer i dialog i med nettstedene og har på den måten utvidet kundegrunnlaget vårt, sier Hølke som imidlertid innrømmer at det er vanskelig å få inn helt nye kunder på egen hånd.

- 70 prosent av omsetningen vår kommer gjennom morselskapet, men vi er veldig fornøyde med resultatene da alle piler ellers i markedet vender nedover og det er tøffe tider. Dette betyr at vi heldigvis har kommet oss over dotcom-kneika uten å nedbemanne eller foreta oss andre dramatiske kutt.

Media.com består per i dag av ti pixelagenter. Virksomheten er knyttet rundt rådgivning, analyse og kjøp av reklame i digitale medier med et særlig fokus på Internett.

Selskapet har tidligere vist en altfor stor optimisme med hensyn til internettannonsering de siste årene, etter å ha samlet inn tall fra norske nettsteder.

Les sakene her:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Oslo Pensjonsforsikring AS
Secops engineer
Oslo Pensjonsforsikring AS
Oslo
10. juni
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra