Platebransjen mener fildeling truer 600.000 jobber

I en av de mest latterlige påståndene hittil, påstår IFPI at piratkopering truer hele 600.000 arbeidsplasser. Flott, vi trenger en opprydding.

At piratkopiering er blitt et problem for platebransjen og etter hvert filmbransjen, er hevet over tvil. Men mediebransjen er lite offensiv i sin taktikker. Bransjens primære taktikker er rettssaker, bøter, sperrer, trusler og gode doser retorikk som selv barn forstår ikke holder vann. Slike ekstremutspill skader bransjens sak og sympatien for kampen mot problemet.

Et latterlig eksempel på dette er IFPI-sjef Jay Bermans nyeste utspill. I et forsøk på å få EU til å øke farten i kampen mot piratkopiering, hevdet Berman, ifølge Reuters i går, at hele 600.000 arbeidsplasser står på spill.

Bermans utspill illustrerer - ufrivillig - mye av bransjens problem. Hvis IFPI virkelig mener at hele 600.000 jobber er truet av piratkopiering understreker vel dette først og fremst musikk- og filmbransjens manglende effektivitet. For som alle andre som har det godt, kjemper bransjen for å beholde sine gamle, gode metoder med høye marginer og mange ledd. Artist etter artist klager over smulene de sitter igjen med etter at bransjen har spredd fysiske produkter gjennom en lang rekke ledd og brukt enorme summer på TV-reklame.

For det er ikke bare piratkoperingen platebransjen kjemper mot. De kjemper mot utviklingen og ny teknikk. Bransjens kamp mot piratkopiering er vel så mye en kamp for å beholde CD-formatet. CD-en er et format som lar bransjen i svært mange tilfeller selge to-tre gode sanger som rommer kanskje 15 minutter sammen med 30-50 minutter fyllkalk for 160-180 kroner. Hopper man over på digital distribusjon, er det få som vil laste ned fyllkalken og det blir vanskelig å kreve opp mot 200 kroner for to-tre låter. Digital distribusjon vil derfor kunne rasere bransjens omsetning.

Dessuten vil platebransjens oppgaver bli rendyrket til å utvikle og produsere musikk. Det vil bli andre selskaper innen telebransjen og Internett (typisk musikkportaler) som vil overta distribusjonen, noe som betyr et makttap for musikkbransjen. Hmmm, mindre omsetning, færre ansatte, vi må jobbe hardere og omsette for langt mindre? Du hadde også kjempet med nebb og klør.

Så kanskje ja - fint, la det gå tapt et par hundre tusen jobber i en gammel og doven bransjen som trenger en opprydding. Så kan kanskje musikken bli billigere og kvalitet-/fyllkalk-regnestykket bli litt hyggeligere.

Til toppen