Pointcast var en pionér på "push media" - utsendelse av nyhetsinformasjon til registrerte brukere, ispedd passelige doser med reklame. Pushing av innhold slo imidlertid aldri riktig an, til tross for spådommer om en strålende fremtid da konseptet først ble lansert.
Pointcasts konsept var å levere nyheter til brukeren via en skjermsparer. Et av problemene med det var det enkle faktum at når skjermspareren slår inn, så er brukeren gått til lunsj eller er ute i andre presserende oppdrag. Som mange andre har Pointcast siden starten gjenoppfunnet seg selv et antall ganger, og den siste strategien var å gjøre seg lekre for telekom-selskap. Pointcast ville inn på markeder hvor partnere med dype lommer kan realisere drømmer om høyhastighetslinjer til folk flest.
Nå har selskapet fått tommelen ned fra de regionale Bell-selskapene.
75 av de 220 ansatte i selskapet fikk beskjed om å gå på dagen.
Pointcast har hatt en høy kostnadsstruktur, med et forbruk på 2,5 millioner dollar i måneden. Dersom de når terskelen på en million dollar i måneden, mener analytikere i USA at de vil bli mer attraktive for nettinvestorer.