Polycoms knallsterke kvartalstall både skremmer og fryder konkurrentene i videokonferansemarkedet. På den ene side indikerer tallene at Polycom har tatt innersvingen på konkurrentene med sin lavprisstrategi, mens tallene på den annen side indikerer en generell sterk vekst i videokonferansemarkedet.
Norske Tandberg ASA, har i motsetning til Polycom satset på tyngre konferanseromsløsninger der service og installasjon er inkludert i pakken. Nå vurderer selskapet å følge Polycoms strategi der selskapet kun leverer set-top-bokser og kameraer.
- Jeg har mistanke om at tallene til Polycom ikke er reelle. En mulighet er at de har fylt opp sine distribusjonskanaler, sier finansdirektør i Tandberg, Terje Rogne.
- Skulle tallene mot formodning vise seg å holde stikk har vi strategien klar, sier Rogne, som imidlertid ikke vil kommentere saken ytterligere.
Men etter det digi.no forstår, har Tandberg hatt en set-top-versjon for mindre konferanserom klar som prototyp i et halvt år. Denne vil trolig lanseres i løpet av året dersom Polycom også i neste kvartal serverer knalltall. Problemet til Tandberg er imidlertid at selskapet ikke må gå i samme fella som storebror Picture Tel, hvis lansering av en billigversjon av en set-top-boks virket motsatt av sin hensikt og selskapet utkonkurrerte sitt øvrige produktsortiment på videokonferansesiden.