Tradisjonelt har det vært digitalt utstyr som PC-er og tilbehør som har toppet salget hos Elkjøp, men trenden er nå i ferd med å snu.
Ansvarlig for Elkjøps nordiske Internett-drift, Ole Johan Lindøe forteller til digi.no at hvitevarer er blant de kategorier som har vokst med, og som også tradisjonelt var Elkjøps merkevare.
Elkjøps nettbutikk har vokst med 270 prosent i år. Dette er snittet og det er hvitevarer som har toppet salget med mange hundre prosent oppgang fra i fjor, framholder Lindøe.
Utvalget blir stadig bedre, og det selges alt fra vaskemaskiner, store kjøleskap, oppvaskmaskiner og komfyrer.
Lindøe merker seg at mange bruker nettsiden til å innhente informasjon og så komme til butikken for fysisk å se og kjøpe produktet.
Men halvparten av tilfellene skjer hele salgsprosessen på nettbutikken, fra informasjon til kjøp over nett. Man krysser av for ønsket frakt og får hvitevaren fraktet i Oslo-området for rundt 350 kroner.
Lindøe medgir at også Elkjøp merker prispresset på hvitevarer, noe som kan skyldes økt konkurranse ikke minst fra nettauksjonssteder.
Både nettauksjonsstedene Netthandelen og Gooba selger i stort omfang hvitevarer som starter på en utsalgspris på en krone. I prinsippet kan salgssummen ende her, men ofte ender kundene opp med produkter til gjennomsnittspris.
Netthandel-sjef Einar Øgrey Brandsdal har tidligere uttalt til digi.no at 25 prosent av utsalgsvarene selges med tap, mens 75 prosent av varene er det fortjeneste på.
Nettauksjonsstedene kjøper inn varene i bulkvarer, og trenger ikke store påslag utover innkjøpsprisen før det blir fortjeneste.
– Vi slipper fordyrende salgsledd. Kjøper vi inn en vare for 100 kroner og selger det for 150 kroner, har vi likevel gjort god butikk, forteller Øgrey Brandsdal.
_logo.svg.png)

Netthandelen har mellom 30 000 og 60 000 unikere brukere om dagen, i snitt 5000 auksjoner og mellom 1200 til 1500 som handler daglig.
Fra lageret i Søgne utenfor Kristiansand fyller Netthandelen opp fulle containere hver dag til folk rundt omkring i Norge som har kjøpt hvitevarer. Nettauksjonsstedet har gjort en gunstig avtale med Tollpost Globe som frakter hvitevarene til døra for 285 kroner i Oslo-området og 375 kroner til andre steder i landet.
Men Elkjøp mener de kan konkurrere med nettauksjonsstedene og fortsatt være prisledende selv om de opererer med 100 fysiske butikker som krever flere handelsledd.
– Vi kjøper inn denne type produkter for 10 milliarder kroner i året, og klarer dermed å presse prisene ned, forteller Lindøe.