Porno og gambling ikke så ille som nyheter

Arbeidstakere som surfer mye har større hang til å bli avhengige av nyheter enn pornografi og gambling, påstår en ny undersøkelse.

San Diego-selskapet Websense leverer programvare som overvåker surfevaner på arbeidsplassen. Nå har selskapet offentliggjort statistikk som viser at nettsteder som satser på ren nyhetsformidling er mer avhengighetsskapende enn mer lurvete innhold.

Over 20 prosent av nettbrukerne i undersøkelsen sier at nyheter er det mest avhengighetsskapende web-innholdet, sammenliknet med 18 prosent for pornografi og 8 prosent for gambling, melder BBC.

Samtidig sier 70 prosent av arbeidstakerne at de surfer på nyhetsnettsteder for personlige grunner, ikke fordi jobben krever det.

Også handelsnettsteder er en populær syssel i arbeidstiden - 37 prosent surfer på butikk- og auksjonssider mens de "jobber".

2 prosent innrømmer at de surfer etter porno i arbeidstiden.

Websense-undersøkelsen, som dels er basert på surfemålinger, dels på intervjuer, konkluderer ellers med at 25 prosent av de ansatte sier de er avhengige av Internett, 67 prosent innrømmer at de surfer etter nyheter i arbeidstiden, 24 prosent mener shopping er det mest avhengighetsskapende, og 4 prosent av arbeidsgiverne benytter seg av muligheten til å sperre aksessen til nyhetsnettsteder.

Funnene har ført til at Websense nå forkaster 'vedtatte sannheter' om at pengespill og porno er det mest avhengighetsskapende på nett. Nå skal de digitale 'shopoholikerne' under lupen, for der er avhengigheten størst, skal en tro Harold Kester i Websense.

Det faktum at arbeidstakere surfer på mange forskjellige sider betyr at mange arbeidsgivere kanskje må revurdere sin aksesspolitikk. Ifølge Websense sperrer 80 prosent av arbeidsgiverne for tilgang til pornografisk innhold på nettet, men bare fire prosent sier nei til ansattes ønsker om å surfe etter nyheter i arbeidstiden.

Websense anslår at en organisasjon på 1000 ansatte i snitt vil ha et årlig produktivitetstap på 30 millioner pund, omtrent 348 millioner kroner, dersom alle ansatte surfer etter ikke jobbrelatert innhold i en time hver dag.

BBC har ogå snakket med britiske SurfControl - et selskap som spesialiserer seg på innholdsfilter - og der er man slett ikke overrasket over at porno ikke lenger er på 'verstingtoppen' i jobbsurfing.

Forklaringen er enkel:

- I kontorlandskap er det ikke alltid like enkelt å surfe etter porno, heter det innsiktsfullt fra selskapet.

Til toppen