Posten lanserer digital postkasse

Ser gjerne at de viktigste meldingene sendes til innbyggernes «Digipost».

Posten Norge kunngjorde i dag at den i løpet av våren skal lansere en digital postkasse som i større grad enn vanlige e-posttjenester skal kunne erstatte innbyggernes fysiske postkasser. Tjenesten kalles for «Digipost».

I praksis har Digipost lite med vanlig e-post å gjøre. I stedet for dagens e-postadresse med brukernavn og domene, er det personnummer og gateadresse som brukes for bestemme mottakeren av meldingen. Når man endrer gateadresse, vil den digitale postkassen følge med. Også visuelt skal tjenesten har ligne veldig mye på den fysiske postverdenen. TV 2 Nyhetene har et bilde av en testversjon i denne artikkelen.

I utgangspunktet er det snakk om en enveistjeneste hvor offentlige etater og større bedrifter, for eksempel strømleverandører, banker og forsikringsselskaper, vil kunne sende meldinger og dokumenter til brukerne på en billigere og kanskje mer miljøvennlig måte enn å sende fysisk post.

Ifølge Elisabeth Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten, vil tjenesten være gratis for mottakerne, men koste penger for avsenderne.

– Det vil være en pris, men den vil være mye lavere enn å sende fysisk post, forteller hun til digi.no. Det er Posten selv som skal stå for driften av tjenesten.

Elisabeth Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten Norge.
Elisabeth Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten Norge. Bilde: Posten Norge, Erik Burås

Posten mener at selv om digitale meldinger har blitt en del av folks hverdag, så er det flere utfordringer knyttet til bruken av dette. Blant annet har hver bedrift sitt eget system, noe som kan føre til at brukerne må logge seg på både e-postkontoer og nettjenesten til den enkelte bedrift eller etat, for å få lest alle meldingene.

Med Digipost skal alle disse viktige meldingene kunne samles i én digital postkasse, som skal ha tilsvarende sikkerhetsnivå som nettbankene. I alle fall dersom Posten får med seg både innbyggerne og avsenderne på ordningen.

Hos de bedriftene og etatene som Posten håper vil benytte seg av ordningen, vil det være frivillig for brukerne å få tilsendt meldinger til den digitale postkassen i stedet for den fysiske.

– Vi er oppmerksom på at vår digitale satsing vil ha konsekvenser for ordinær post. Men digital post er kommet for å bli. Gjør ikke Posten dette, gjør noen andre det. Posten må være med og vi vil være først ute i Norge, forteller Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge.

Gjølme vil ikke si noe om forventningene Posten har til bruken av tjenesten.

– Det er for tidlig å si noe om dette. Men lignende løsninger i andre land, blant annet Tyskland, Frankrike, Danmark og Finland, som har holdt på en stund med dette, har vist at det har gått sakte, men at bruken nå er økende, sier hun. Posten er derfor foreberedt på at det kan ta tid å få «alle» til bruke tjenesten, men regner med at mange store virksomheter vil ta den i bruk.

Gjølme regner ikke med at brukerne vil få daglige meldinger i den digitale postkassen fra starten av, men tror at det etter hvert vil bli like naturlig å sjekke om det har kommet post i denne postkassen som i den fysiske. Men i tillegg vil brukerne få tilsendt varsler om nye meldinger per SMS eller e-post til en annen konto.

I slutten av januar vil Posten sette i gang en pilot med selskapets egne ansatte.

– Blant annet vil de få lønnsslippen sin der. Dette vil pågå i noen måneder, før vi lanserer tjenesten i løpet av våren, sier Gjølme.

Framover vil Posten se på mulighetene for toveiskommmunikasjon via Digipost, slik at konsumentene også kan sende meldinger til virksomhetene de har et forhold til. Det vurderes også om konsumentbrukerne skal få kunne sende meldinger seg imellom.

Til toppen