Posten satser 100 mill. på nettet

Etter at postkontor på postkontor er blitt lagt ned, skal Posten nå omstille seg til ny teknologi og nye tider. ePosten er Kaare Frydenbergs nye baby.

670 deltakere har samlet seg på det 17. IT-tinget i regi av Posten SDS. Arrangementet, som foregår i våte Bergen, ble i dag brukt av Postens konsernsjef Kaare Frydenberg til lanseringen av den nye tjenesten ePosten.

Posten SDS har registrert eposten AS som et eget selskap, og har skaffet seg domenene eposten.no og eposten.com. Den siste adressen ble registrert sist lørdag, ifølge Network Solutions. Posten SDS har også registert følgende adressene eposten, org, e-posten.com og org samt post4all.com, .org og .net.

Posten Norge skal i månedene fremover bruke mer en 100 millioner kroner på å komme fullt ut på nettet, men regner ikke med å gå i pluss før "om noen år". Planen er å lansere tjenester over nettet allerede til jul.

Blant annet skal postens tjeneste "e-brevet", som innebærer at man kan sende en e-post via den tradisjonelle postgangen til mottaker, nettifiseres og bli bedre tilgjengelig. Samtidig skal Posten lansere en tjeneste som gir alle kundene en fast e-postadresse.

- Posten er den eneste bedriften i Norge som har alle som kunder. Vi er den eneste bedriften som kan si "jeg vet hva du heter, og hvor du bor." Nå skal vi også kunne si "jeg vet epost-adressen din", sa Kaare Frydenberg på åpningen av IT-tinget.

En samlet sentral for epost-adresser skal brukes til blant annet å sende ut reklame. Men Posten kommer ikke til å sende noe folk ikke vil ha, forsikrer konsernsjefen.

Tjenester som er koblet til elektronisk signatur og TTP (tiltrodd tredjepart) vil også stå sentralt i ePosten. Her snakker en blant annet om satsinger som rekommanderte brev gjennom epost samt dokumenter med mer.

- Vi har snakket mye om dette, men endelig gjør vi noe, sier Kaare Frydenberg, som er tydelig fornøyd med Postens elektroniske forretningsidé.

Til toppen