Posten vil gi alle elektronisk ID

Til neste år vil du kanskje kunne kjøpe et smartkort på Postkontoret som gir sikker handel og kommunikasjon på Internett. - Målet er at alle nordmenn får seg en sikker elektronisk identifikasjon, sier divisjonsdirektør Tom Pronstad i Posten SDS.

Med en plan for å gi alle nordmenn et elektronisk "identifikasjonskort" håper Posten å katapultstarte bruken av Internett til sikker handel og kommunikasjon, både mellom privatpersoner, offentlig sektor og bedrifter. Men Posten satser ikke på programvare - bare Smartkort er bra nok, mener de.

Postens Datasentral, Posten SDS, har ikke vedtatt planene, men målet er klart.

Elektroniske sertifikater

Sikker kommunikasjon over Internett krever en tiltrodd tredjepart som begge kommuniserende parter stoler på. Etter at A og B har vært på Posten og fått et Smartkort, kan PCen til B sjekke mot Posten SDS at meldingen den har mottatt virkelig kommer fra A og at innholdet ikke er endret underveis. Dermed kan A handle varer hos B, sende inn et skjema med en elektronisk signatur eller motta informasjon fra B.

- Ambisjonen er å lage en nasjonal ID-tjeneste for alle privatpersoner og bedrifter i Norge, sier Tom Pronstad til digi.no. - Men til å begynne med tror vi det er bedrifter som er det viktigste kundene.

Klarer Posten å lage en katalogtjeneste der du kan slå opp og kommunisere helt trygt med større andel av befolkningen, offentlig sektor og bedrifter, har de kapret seg en helt unik posisjon. Pronstad forteller at Posten har begynt å tenke på å lage en markedsplass.

Det er flere som drømmer om å bli den nasjonale kommunikasjonssentral som alle bruker for å sende og handle trygt. Tidligere har digi.no skrevet at Telenor arbeider for å legge telefonkatalogen på internett. Telenor ønsker å la folk registerer e-postadresser og senere legge på sertifikattjenester som gir sikker kommunikasjon. (se tidligere sak)

Men Pronstad påpeker at Posten har rekke viktig fordel foran andre aktører som televerk, banker eller for eksempel oljeselskaper.

- Vi har et landsdekkende nettverk av postkontorer der kunder kan komme og dokumentere hvem de er og få et sikkert elektroniske sertifikat. Dessuten har vi vært en betrodd mellommann i mange hundre år, påpeker Pronstad.

Posten SDS mener at programvarebaserte sikkerhetsystemer ikke er bra nok. Selskapet har tatt i bruk Smartkort med en innebygget RSA-krypteringsbrikke.

- En løs smartkortleser koster nå bare et par hundre kroner og ganske snart blir det vanlig med lesere bygd inn i tastaturet eller PCen, forteller Pronstad.

Brukerne kan godt benytte Windows 95 eller 98.

Posten SDS tilbyr allerede sertifikattjenesten til offentlige organisasjoner etter å ha etablert løsningen for elektroniske selvangivelse for Skattedirektoratet. Posten SDS tilbyr også tjenesten til vanlige bedrifter.

Pronstad mener særlig den økende bruken av hjemme-PC-er åpner muligheter. Dessuten er det en internasjonal trend at bedriftene stadig åpner sine datasystemer mer for kunder og leverandører, noe som øker behovet for sikre, elektroniske sertifikater.

Posten SDS har ikke gjort noe endelig vedtak, og Pronstad kan ikke si noe om når eventuelt privatpersoner kan kjøpe seg et elektronisk ID-kort på Postkontoret.

Men å utstyre alle privatpersoner i Norge med et elektronisk ID-kort vil bli dyrt.

- Vi vurderer å gjennomføre prosjektet alene samtidig som vi er i samtaler med en rekke aktører som også kunne ha bruk for et serftifikatsystem. Målet er å få lage et felles kort for så mange tjenester som mulig. Skal hver bank, kortselskap og handelsbedrift lage sine egne tjenester og kort, blir det dyrt og lite brukervennlig for kundene, mener divisjonsdirektøren.

Hvem Posten SDS diskuterer med, vil ikke Pronstad ut med, men forsikringsselskaper er en aktuell bransje. Selskapet snakker også med flere banker, men disse er vant til å håndtere sine egne sikkerhetssystemer, forteller han.

Til toppen