PR på nett og på nytt

En tidligere rådgiver hos Geelmuyden-Kiese, nå journalist i Nettavisen, intervjuer styremedlem i Nettavisen, Hans Geelmuyden, om hvordan norske journalister lar seg manipulere - av eksempelvis Geelmuyden-Kiese.

Det er som en oppfølging til fjernsynsprogrammet "Brennpunkt" på NRK1, der søkelyset ble satt på mediemanipulatørenes virksomhet, at Nettavisen har laget en artikkel om hvordan programmet ble god reklame for Geelmuyden-Kiese.

"Hver gang Geelmuyden-Kiese AS får medieomtale, det være seg positiv eller negativ, kimer telefonene på Lysaker. Nye kunder står i kø for å kjøpe tid og kunnskap av de vel 100 informasjonsmedarbeiderne i selskapet", skriver avisen om informasjonsmanipulatøren Geelmuyden-Kiese.

Nederst på siden under artikkelen opplyser Nettavisen om at journalisten som skrev artikkelen tidligere har vært ansatt i Geelmuyden-Kiese AS. Det avisen ikke opplyser om, men som den oppmerksomme leser får med seg om han følger pekeren til Geelmuyden-Kieses nettsider, er at Hans Geelmuyden også er styremedlem i Nettavisen.

Fungerende redaktør Ingvild Jensen i Nettavisen kan ikke se det problematiske i dette.

- Vi var enige på morgenmøtet i dag om at dette var en god sak. Denne journalisten var den eneste som var ledig, og i artikkelen blir leseren gjort oppmerksom på at journalisten tidligere har arbeidet i Geelmuyden-Kiese, sier hun.

- Men leseren blir ikke gjort oppmerksom på at Hans Geelmuyden også er styremedlem i Nettavisen?

- Det har vel ingenting med saken å gjøre. Det som er viktig her er at leseren på ingen måte blir lurt, sier Ingvild Jensen som kaller det en ironisk sideeffekt at bakgrunnen for artikkelen var Hans Geelmuydens evne til å manipulere media.

digi:media forsøkte onsdag kveld forgjeves å få tak i Hans Geelmuyden. Vi antar at han var opptatt med å besvare de kimende telefonene etter at Nettavisen også ga ham litt PR.

Til toppen