I etterkant av den internasjonale filmfestivalen som hvert år finner sted i den franske byen Cannes, erstattes filmfolk med reklamefolk som skal delta på festivalen Cannes International Advertising Festival. Denne festivalen vil finne sted midt under fotball-VM i Frankrike, fra 22. - 27. juni i år.
I den interaktive klassen vil de innsendte bidrag konkurrere i de to klassene Websites og Interactive ads. Det vil bli delt ut to Grand Prix-troféer til det beste bidraget innen de to hovedkategoriene. I tillegg vil det i åtte-ni underkategorier i hver av de to hovedkategoriene deles ut "Cyber Lions". Alle nominerte vil også motta et diplom.
- Dette er den mest prestisjefylte advertising-festivalen i verden, og fristen for å sende inn bidrag er 15. mai. Jeg oppfordrer norske interaktive byråer på det varmeste å sende inn bidrag, sier Pål Roppen, regionsansvarlig i Thunder House Europa
Han er én av åtte jurymedlemmer som i løpet av noen hektiske dager skal vurdere bidrag fra hele verden og velge vinnere.
- I juryen er det fire amerikanere, én franskmann, én tysker, én brasilianer og meg fra lille Norge. Det er morsomt at Norge er representert i en slik jury, men dette utvalget er representativt for hvordan resten av verden ser på Norge i Internett-sammenheng. Vi er en stormakt når det gjelder Internett, sier Roppen til digi.no.
I juryen er de store reklamekjedene Ogilvy & Mather, Grey Interactive og McCann-Erickson representert i tillegg til store interaktive byråer.
- Det vil bli utrolig spennende å sette standard i en slik prestisjefylt konkurranse. Jeg gleder meg til å jobbe sammen med folk som er viktige i bransjen og gleder meg også til å se alle de innsendte arbeidene, sier Roppen entusiastisk.