Det er liten tvil om hva som utløste Disney-utspillet: Den negative publisiteten rundt Disney-eide leketøysforhandler Toysmart, og dermed rundt selve Walt Disney. Til tross for at selskapet ikke er involvert i selve rettsaken, har verdenspressen ikke unnlatt å fokusere på at det barnevennlige storkonsernet eier størsteparten av aksjene i konkursrammede Toysmart.
Les hva digi har skrevet om søksmålet og kundeliste-salget:
Rettssak skal hindre salg av kundelister
Disney-selskap bryter løfte om personvern
Det planlagte salget utløste høylytte protester blant annet fra organisasjoner som arbeider for å sikre personvern på Internett, især fra Truste, som blant annet kontaktet det føderale byrået FTC (Federal Trade Commission), og dermed indirekte forårsaket søksmålet.
Resultatet er at Disney - dagen etter publiseringen av søksmålet - går ut med en pressemelding om at selskapet nå arbeider sammen med FTC for å sikre kundeopplysningene, melder CNet. Selskapet ønsker å kjøpe kundelistene og trekke dem tilbake.
Dersom det ikke er mulig sier Disney at de vil gå inn for FTCs forslag til retten om at et salg av kundeopplysningene bare kan skje på betingelsen av at kjøper respekterer Toysmarts personvern-løfter.
Et slikt vedtak i retten ville danne sårt tiltrengte retningslinjer for mulige dotcom-salg av kundeopplysninger i fremtiden.