ANALYSER

Prisras på forbruker-IT reduserer veksten

Vi kjøper dingser og bokser som aldri før, men målt i kroner er veksten kraftig redusert.

8. feb. 2006 - 14:32

Det norske markedet for forbrukerelektronikk var i 2005 på 25,3 milliarder kroner. Dette inkluderer også hvitevarer og gir dermed et litt feilaktig bilde for IKT-bransjen, men det er vekst-tallene som er det viktigste.

For fra 2003 til 2004 løftet salget seg med hele 20 prosent målt i kroner, men fra 2004 til 2005 ble det bare en vekst på 7 prosent, avdekker tall fra bransjealliansen Elektronikkbransjen.

- Den største veksten fikk vi i TV-apparater med flatskjerm, MP3-spillere, mobiltelefoner, bærbare datamaskiner og innbyggingsprodukter for kjøkkenet, sier direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

Man har ikke tall på solgte enheter, det viser trolig en sterk vekst. For i løpet av året fikk bransjen en rekke nye produkter, noe som burde ha løftet omsetningen kraftig.

I løpet av 2005 ble flate TVer og digitale speilreflekskameraer massemarked-produkter og og spillmaskiner som Xbox 360, Nintendo DS og Playstation Portable kom også til.

- Det ser ut til at den sterke verdiveksten vi har hatt stopper opp. Hovedgrunnen er at produktene stadig blir billigere, sier Bjørke.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra