Private hjemmesider øker mest

I de nærmeste årene vil reklameomsetingene på Internett øke voldsomt. Media Metrix Inc. har tatt konsekvensen og undersøker hvem det er som surfer.

Metoden Media Metrix , tidligere PC Meter, bruker kan sammenlignes med måten man måler folks TV vaner. Metoden går ut på at programvare for målinger har blitt installert på PC-ene hos et utvalg nettbrukere. Programvaren følger nettbrukerne og fører logg over hvor de går på nettet.

Resultatene bør være særdeles viktig for reklamebransjen. I dag blir mange millioner kroner brukt uten at verken kunder eller reklamebyråene vet hva de får igjen.

  • Den mest økende Internett brukergruppen er de som er under 18 og over 55
  • De over 55 bruker mest tid på å lese/se på hver side
  • Flere barn surfer, men surfer for kortere perioder. Grunnen er at flere foreldre legger inn sikkerhetstiltak slik at barna ikke skal komme over porno eller vold.
  • I gjennomsnitt surfer man i en time om dagen. De som representerer hoveddelen av web-bruk er personer som surfer mer enn syv timer.
  • Underholdningssider står for 14 prosent av de siden som blir lest. Videre står utdannelse for én prosent og kommunikasjon for 25 prosent. 84 prosent av brukerne leser e-post og 40 prosent besøker chat-rom.
  • Det som er mest inn nå er private hjemmesider. Disse står for hoveddelen av de sidene som blir surfet på gjennom universiteter. Dette øker bruken av gratis web-servere slik som GeoCities.
Til toppen