Metoden Media Metrix , tidligere PC Meter, bruker kan sammenlignes med måten man måler folks TV vaner. Metoden går ut på at programvare for målinger har blitt installert på PC-ene hos et utvalg nettbrukere. Programvaren følger nettbrukerne og fører logg over hvor de går på nettet.
Resultatene bør være særdeles viktig for reklamebransjen. I dag blir mange millioner kroner brukt uten at verken kunder eller reklamebyråene vet hva de får igjen.
- Den mest økende Internett brukergruppen er de som er under 18 og over 55
- De over 55 bruker mest tid på å lese/se på hver side
- Flere barn surfer, men surfer for kortere perioder. Grunnen er at flere foreldre legger inn sikkerhetstiltak slik at barna ikke skal komme over porno eller vold.
- I gjennomsnitt surfer man i en time om dagen. De som representerer hoveddelen av web-bruk er personer som surfer mer enn syv timer.
- Underholdningssider står for 14 prosent av de siden som blir lest. Videre står utdannelse for én prosent og kommunikasjon for 25 prosent. 84 prosent av brukerne leser e-post og 40 prosent besøker chat-rom.
- Det som er mest inn nå er private hjemmesider. Disse står for hoveddelen av de sidene som blir surfet på gjennom universiteter. Dette øker bruken av gratis web-servere slik som GeoCities.