Protester førte ikke fram mot Telenor

Endelig vedtak om omstrukturering rammer 136 arbeidsplasser i distriktene.

Styret i Telenor Norge har endelig vedtatt å omstrukturere sin kundeservice. Det innebærer sentralisering i ni større regionale sentre. Avdelingene i Gol, Bardu, Hammerfest og Sarpsborg legges ned. 136 ansatte må velge mellom omplassering og sluttpakker med omstillingsbistand. Endringene skal være gjennomført innen 1. juli.

    Les også:

– Et stadig mer konkurransepreget marked gjør at vi er nødt til å ta grep for å kunne møte morgendagens krav til bærekraftig drift. Vi har samtidig stor forståelse for at denne avgjørelsen oppleves som tung for de ansatte. Vi vil jobbe tett sammen med blant annet fagforeningene for å sørge for en god avvikling av avdelingene og håper at så mange som mulig ønsker å bli med oss videre i andre jobber i Telenor, sier Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Telenor Norge.

Etter omstillingen vil Telenor Norge ha kundeservicesentre på Finnsnes, Harstad, Rørvik, Kongsvinger, Gjøvik, Fornebu, Skien, Kristiansand og Stavanger. Hit får altså folkene fra Gol, Bardu, Hammerfest og Sarpsborg tilbud om å flytte – innen 1. juli.

– Det er svært viktig for oss å understreke at vi ønsker å ta med oss videre våre erfarne og høyt kvalifiserte kolleger, og vi håper at flest mulig vil takke ja til å jobbe andre steder i Telenor, sier Kårhus.

Konserntillitsvalgt Per Gunnar Salomonsen har sendt ut en uttalelse der han gjentar at styrets gevinstanslag ikke holder, og han kommer med kraftig kritikk mot styret og mot personalpolitikken i Telenor Norge.

– I drøftinger under sterkt tidspress torsdag lunch og kveld tilbakeviste tillitsvalgte fra EL & IT Forbundet ledelsens gevinstanslag uten at styret tok hensyn til dette. Dette er en ren sentralisering som rammer 136 ansatte og 4 kommuner hardt. De fleste av disse ansatte skal erstattes av nye medarbeidere i andre lokasjoner, skriver Salomonsen.

Salomonsen sier videre at måten administrasjonen har behandlet saken i forhold til lokal- og fylkespolitikere har vakt «berettiget harme». Han kritiserer også behandlingen av tillitsvalgte.

– Det viser seg at styret etter en svært kort utsettelse for å prøve å rette opp de verste bruddene på hovedavtalen gikk rett på det opprinnelige vedtaket. Det at tilleggsdrøftingene avslørte at gevinstanslaget til administrasjonen ikke var reelt, hadde tydelig ingen betydning.

Uttalelsen avsluttes slik:

– EL & IT Forbundet beklager på det sterkeste vedtaket og den personalpolitikk som Telenor Norge AS står for i denne saken.

Til toppen