Putt visittkortet i CD-ROM-spilleren

Norske ComCard tilbyr nå et såkalt interaktivt visittkort. Dette er en kombinasjon av CD-ROM og visittkort og kan inneholde 16 MB med multimediainformasjon.

Det interaktive visittkortet IBC (Interactive Business Card) har nøyaktig samme format som et vanlig visittkort. Forskjellen mellom dette kortet og et vanlig visittkort, er at IBC ikke er laget av papir, men av de samme materialene som en vanlig CD-ROM-plate. Fra oversiden er det bare hullet i midten som skiller det fra vanlige visittkort. Fra undersiden ser kortet ut som en rektangulær CD-plate.

Nå er de ikke mulig å få en CD-ROM-spiller til å lese rektangulære spor, så informasjonen, maksimalt 16 MB, er samlet i en sirkel rundt midten av kortet. Dette tilsvarer for eksempel 4800 sider med tekst. Det finnes også større kort som kan lagre mer informasjon, men disse er ikke kanskje ikke så hendige.

For å kunne spinne rundt i en vanlig CD-ROM-spiller, er kortet utstyrt med fire små tapper på baksiden som passer i et av sporene i skuffen på spilleren. Denne teknologien er utviklet og patentert av sveitsiske Adivan High Tech.

ComCard anser mye av dagens markedsføring som kostbar og meningsløs, siden mesteparten ender sitt liv i det runde arkivet under skrivebordet. I denne mengden av informasjon mener selskapet at den nye metode som IBC utgjør, vil få flere til å faktisk se på informasjonen.

Kortet har ingen andre begrensninger enn lagringskapasiteten, det kan ifølge ComCard tilpasses ethvert operativsystem og kan inneholde lyd, bilder, animasjoner, tekst og video. Informasjon som stadig oppdateres, kan man oppbevare på faste steder på Internett, slik at man via kortet kan lenke til disse websidene. Kortet gjør det også enklere for brukerne å finne fram til utsendernes nettsteder.

Prisen per kort ligger mellom 14 og 34 kroner per stykk, eksklusiv mva. Prisen avhenger av hvor mange kort som bestilles og hvor mange farger som skal brukes i trykken på oversiden av kortet. For bestillinger på under 3.000 kort kommer en oppstartsavgift på 3.500 kroner. Prisene er basert på at kunden selv leverer master på CD-R.

Knut Femris, partner og styreformann i ComCard AS, forteller til digi.no at responsen denne uken har vært over all forventning, både fra media og andre som har fått prøve kortet. Femris har derfor store forventninger og sier at å selge 100.000 kort ut året er et forsiktig anslag. Han legger likevel til at det norske og det danske markedet, som selskapet i første omgang henvender seg til, ikke er spesielt spontane, og at mange kanskje vil tenke seg om noe før de prøver ut denne nye formen for formidling av informasjon.

Til toppen