Qt 5 skal gi raskere applikasjoner

Digias førsteutgivelse er særlig rettet mot mobile enheter.

Digia vil gjøre Qt til verdens ledende kryssplattform utviklingsrammeverk.
Digia vil gjøre Qt til verdens ledende kryssplattform utviklingsrammeverk. (Bilde: David Stone / Nokia)

Digias førsteutgivelse er særlig rettet mot mobile enheter.

I går kunngjorde Digia lanseringen av Qt 5, den første store utgivelsen av kryssplattform-rammeverket for applikasjonsutvikling siden selskapet kjøpte også de siste delene av Nokias Qt-virksomhet tidligere i år. Qt ble opprinnelig skapt av norske Trolltech, som Nokia kjøpte i 2008.

Qt 5 inneholder en rekke nyheter, men den Digia i størst grad trekker fram selv, er den nye grafikkmotoren som nå støtter grafikk-programmeringsgrensesnittene til OpenGL ES, som tilbys av svært mange mobile enheter. Dette kan gi raskere og jevnere grafikk og animasjoner i applikasjonene, ikke minst på enheter med begrenset regnekraft.

Kodebasen til Qt 5 er nå modulbasert, med essensielle og valgfrie moduler. Dette har gjort at størrelsen på systemkoden i mange tilfeller kan reduseres.

Det loves også enklere utvikling til flere samtidge plattformer etter en konsolidering av Qt Platform Abstraction-laget.

Qt 5 levereres nå med en oppgradert utgave av nettlesermotoren Qt WebKit for integrasjon av HTML5-basert webinnhold i applikasjoner. Dessuten har rammeverket fått støtte for JSON, C++ 11 og retina-skjermer.

Eksisterende applikasjoner som er utviklet mot Qt 4 skal kunne overføres til Qt 5 temmelig enkelt. I de fleste tilfeller skal det være tilstrekkelig med en enkel rekompilering.

Qt 5 er tilgjengelig for mange plattformer, men full støtte for Android og iOS kommer først i løpet av det kommende året.

Som vanlig er Qt tilgjengelig både i en kommersiell og en åpen kildekode-basert utgave.

    Les også:

Til toppen