Rå provisjon for å selge IP-telefoni

Provisjonen for å selge IP-telefoni til norske bedrifter er rå, også for den som selger på fritiden.

Selv om det i dag er godt over 400.000 privatkunder på IP-telefoni, er det i høyden bare en prosent av småbedrifter som har tatt den nye teknologien i bruk. Tall fra Post- og teletilsynet (PT) viser at det i første kvartal bare var 3.900 bedrifter som har tatt i bruk IP-telefoni. Det betyr at det er et stort og upløyd marked, for det er 422.000 virksomheter i Norge å ta av.

Salg av IP-telefoni mot småbedriftsmarkedet kan dermed være svært gullkantet for IP-telefoniselgere.

Blant de første som har gått med tilbud til dette markedet, er Telio og Oyatel.

    Les også:

En annen aktør er CBKtele som nå går aggressivt ut i markedet med tjenester og produkter innen telefoni og bredbånd.

CBKtele vil nå bedriftene med 1 til 20 ansatte, som ikke er ubetydelig i Norge. Det antas at det er 190.000 virksomheter i denne skalaen her i landet.

Med selgere som utelukkende avlønnes på provisjon, har CBKtele et ambisiøst mål om å vokse fra 81 millioner i år til 314 millioner kroner i omsetning i 2009.

– Men en knippe selgere og 700 forhandlere over hele landet, skal vi vokse fra 200 til 10.000 bedriftskunder på kort tid, sier direktør på tele i CBKtele, Einar Stokke til digi.no.

CBKtele vil bli på SMB-markedet det Telio har blitt i privatmarkedet, og lede an på IP-telefoniløsninger med et landsdekkende nettverk og salgsagenter som skal selge direkte til bedriftskundene.

IP-telefoniselgerne får et utvalg kunder de skal ringe på, som på forhånd er avtalt av en fast ansatt i CBKtele.

Stokke viser til en baker i Østfold, som ved siden av bakerjobben, tjente 100.000 kroner i forrige måned på salg av IP-telefoniløsning til nye bedriftskunder.

– Ved salg av to linjer per dag, er 100.000 kroner i måneden en realistisk månedslønn, påpeker Stokke.

CBKtele har jobbet lenge med å finne en integrert løsning, der de tilbyr hele pakken til bedriftskunden. Telemontørselskaper som Relacom kommer til kunden og sørger for at løsningen virker som den skal.

Bredbåndstelefoni, mobiltelefoni, bredbånd, rutere, gateways, servere, sentralbord, mobile og faste telefonapparater, nettverkskomponenter, programvare, alarmsystemer og telefaks er integrert og tilpasset bedriftsløsningen.

– Vi har en sjekkliste på tyve forskjellige punkter som våre selgere avklarer med kunden før vi gjør installasjonen, sier Stokke.

Kabeldimensjon, alarmer og telefaks må avklares. Bare på telefakssiden har CBKtele en stor jobb å gjøre. Stokke mener det kan finnes 500 forskjellige faksløsninger som må SIP-kontrolleres og forhåndsprogrammeres for å tilpasses CBKteles løsning.

CBKtele er registrert teleoperatør med egen teleserver.

CBKtele tror de i år vil omsette for 81 millioner kroner og få et positivt resultat på seks millioner. De ser for seg mer enn en dobling til neste år, med en omsetning på 184 millioner kroner og et positivt resultat på 19 millioner kroner.

Til toppen