RESULTATERFINANS

Rå snuoperasjon for IT-veteran

Nye eiere kan snu et gammelt IT-selskap, men det kan bli brutale grep, det er Wyse et eksempel på.

20. mai 2005 - 10:12

Silicon Valley-avisa Mercury News forteller om en ny type investorer som herjer i Silicon Valley. I stedet for å satse på nye selskaper, finner de fram til etablerte aktører som sårt trenger en fornyelse. Et eksempel er det investeringsselskapet Garnett & Helfrich som ble etablert i mars i fjor. Med 35 millioner dollar greide de å skaffe seg kontroll over tynnklientleverandøren Wyse, et selskap med en årsomsetning på 175 millioner dollar.

Med en global markedsandel på 35 prosent (ifølge IDC) er Wyse verdens største spesialist på tynnklienter, og har innpass i mange Citrix-miljøer, også i Norge. Det ble opprettet i 1981, og lanserte sin første Windows-terminal i 1995. Selskapet har i dag et bredt utvalg terminaler, og har nylig kunngjort en multimediaterminal som i flere bruksområder kan være et svært prisgunstig alternativ til en multimedia-PC.

    Les også:

Garnett & Helfrich hentet inn John Kish som ny toppleder i Wyse. Kish er mest kjent for sine åtte år hos Oracle der han etablerte og drev selskapets Desktop Division. Det var på 1990-tallet da Oracle-sjef Larry Ellison trodde tynnklienter kunne utfordre Intel og Windows.

Kish gikk grundig til verks. Han har byttet ut 10 av selskapets 12 toppledere. Av 100 utviklere i USA er det bare 20 igjen. I stedet er det opprettet nye utviklingssentre i henholdsvis Bangalore i India og Beijing i Kina, bemannet med 140 lokalt rekrutterte IT-eksperter. I San Jose har han hyrt inn nye markedsførere og selgere, slik at den samlede bemanningen der er omtrent som før.

– Kish vil gjøre Wyse mindre USA-sentrert og mer regionorientert, sier selskapets Europa-representant David Angwin til digi.no. – Utviklingssentrene i India og Kina skal både arbeide med produkter beregnet på lokale markeder, og delta i globalt orienterte prosjekter. De vil blant annet bidra til utviklingen av vår Blazer-variant av Linux. Spesielt i India tar vi sikte på lokale produkter.

Angwin forteller at det skal etableres et utviklingssenter i Europa i løpet av 2005.

– Garnett & Helfrich har store ambisjoner for Wyse. De vil doble årsomsetningen, og så øke den til en milliard dollar innen 2010. Det skal skje ved å overføre vår teknologi til forbrukermarkedet, og ved å fokusere på programvare heller enn på maskinvare.

Kjernen i dette er en antakelse om at tynnklienter – i betydning alt fra terminaler, PDA-er og mobiltelefoner til tv-bokser, videoopptakere og kjøleskap – vil brukes i stadig større utstrekning. De skal driftes og sikres og holdes oppdatert, og vil følgelig måtte styres fra nettverk, slik at forbrukerne får minst mulig plunder og heft.

– Den allmenne utviklingen vil gå i retning av å flytte kompleksitet fra apparatene i randen til selve nettverket. Det er det Wyse gjør i dag med de tradisjonelle tynnklientene, og det er her vår nye ledelse ser de store vekstmulighetene for selskapet.

Det innebærer ikke å kutte ut tynnklienter, som selskapet regner med å fortsette å tjene penger på.

– Tynnklientenes lønnsomhet framfor PC-er blir stadig klarere. Undersøkelser viser at man kan drifte fire tynnklienter med det som kreves for å holde én PC i gang. Prognoser går ut på at 10 prosent av alle PC-er vil erstattes av tynnklienter innen 2008. Vi opplever at budskapet når bedriftsledere, slik at IT-avdelinger må forsvare sine valg dersom de ønsker å investere i nye PC-er.

Utenom lønnsomhet, peker Angwin på andre argumenter for tynnklienter, som at de kan utplasseres i støvete industrimiljøer uten å ta skade, og brukes i situasjoner der det er helt utenkelig å slippe teknikere til for vanlig vedlikehold, som i operasjonssaler på sykehus.

Som eksempel på hvordan Wyse kan videreføre tynnklienttanken til andre typer klienter, nevner Angwin mobiltelefoner.

– På mobiltelefoner er flashminne en vesentlig kostnadsfaktorer. Reduserer du behovet for minne, samtidig som du bevarer prosesseringskraften, får du like smarte telefoner, men langt rimeligere. Da må operatøren ta over datalagringen. Det kan våre operatørapplikasjoner løse. For brukeren gir dette flere fordeler, blant annet at du kan bytte telefon og samtidig beholde alle dine data. Og har du data sentralt lagret, kan du få en ordning der synkronisering mellom mobiltelefon og PC går helt av seg selv.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.