Radio over Internett øker kraftig

Tre prosent av Norges befolkning hører daglig på radio via web, skriver Nordic Web Radio i en pressemelding. Hele 12 prosent av alle nordmenn hører på webradio i løpet av en måned. Nye webradiomålinger i RedMeasure, viser at NRK P1 også på nettet er landets største radiokanal med 31 100 unike brukere i uke 43.

Gjennom den ordinære radioundersøkelsen kan TNS Gallup og Nordic Web Radio (NWR) fastslå at 120 000 nordmenn, 3 prosent, daglig hører på radio via web. I 2001 var tallet en prosent. Ukentlig er det nå åtte prosent ukentlig og 12 % månedlig som hører på en eller flere radiokanaler på nettet. Radioundersøkelsen viser også at det meste av webradiolyttingen foregår på dagtid og typisk i en jobbsituasjon. Tiden nordmenn bruker på webradio har økt kraftig de siste to årene. Webradiolytterne hører nå gjennomsnittlig i 116 minutter, hvilket er en fordobling fra tidigere målinger.

De distribusjonsmessige begrensningene som ligger i FM-konsesjonene eksisterer ikke på internett. For mange radiokanaler, med begrenset geografisk dekning via FM, utgjør dermed internett allerede en vesentlig andel av deres distribusjon. Webradiolyttingen viser oss at folks lyttermønster, og størrelsesforholdet mellom kanalene, endres noe når distribusjonsvilkårene for kanalene er de samme. Det at hovedvekten av webradiolyttingen foregår på dagtid, mens man er på jobb, har tilsynelatende også stor innvirkning på hvilke type kanaler som blir foretrukket.

For å kunne følge utviklingen på webradiolyttingen nærmere vil TNS Gallup fra og med denne uken offentliggjøre lyttertall for radio via web innenfor rammen av RedMeasure. RedMeasure er den ordinære internettundersøkelsen i Norge. Den nye webradiolisten innebærer at man for første gang kan uttale seg om styrkeforholdet mellom radiokanalene når det gjelder lytting via web, vi får lyttertall på web-only stasjoner som ikke er med i den ordinære radioundersøkelsen og ikke minst kan vi se endringene fra uke til uke.

Alle de store nasjonale radiokanalene, samt en rekke lokalradioer og web-only stasjoner får sin egen liste hvor man på ukesnivå måler unike brukere og åpnede lydstrømmer (sidevisninger som åpner lydstrømmene fra kanalene).

NWR har gjennomført to runder med tilleggsspørsmål i den ordinære radioundersøkelsen i Norge, samt flere andre undersøkelser i Skandinavia. Disse viser at det bak hver PC i snitt sitter to radiolyttere. Det innebærer at en unike bruker, det vi si en PC, i den nye webradiolisten kan oversettes til to radiolyttere.

Men NRK P1 er størst også på internett

Webradiolyttingen i uke 43, viste at P1 også på internett er landets største radiokanal. Denne uken ble det registrert 31 100 unike brukere i RedMeasure. Dersom vi regner at det sitter to radiolyttere bak hver PC, vil dette tilsvarende 62 200 ukentlige lyttere, for P1. Det vil igjen si at webbasert lytting for P1 denne uken utgjør ca 2,7 prosent av kanalens totale lytting. Radio 1 Oslo ligger på andreplass med 29 700 unike brukere i uke 43, med to radiolyttere bak hver PC blir dette ca 59 400 ukentlige lyttere. Det betyr at hele 29,8 prosent av kanalens totale lytteroppslutning stammer fra weblytting ved en tilsvarende sammenligning. Imidlertid er det nødvendig å påpeke at 15 000 av Radio 1 Oslos unike brukere kommer fra en tjeneste hvor lyden starter automatisk (se forklaring nedenfor*). P4 er nummer tre på lista med 21 400 unike besøkende, mao 42 800 ukentlige weblyttere. P4 gjør det også skarpt videre nedover lista med sine såkalte web-only-kanaler, P4 Hits, P4 Oldies, P4 Ballade og P4 Norsk. P4 Hits er Norges største web-only-kanal med 5 300 unike brukere.

Generelt scorer radiokanaler som regnes som ungdomskanaler godt i den nye målingen. På fjerdeplass ligger NRK mPetre med 17 200 unike brukere, NRJ har 11 300 på femteplass og NRK P3 har 5 100 unike brukere på tiendeplass. Kanal 24 er nummer sju på lista med 6 100 unike brukere, plassen bak NRK P2 med sine 9 300 brukere.

Blant de radiokanalene som har størst andel weblyttere blant sine radiolyttere er det også en overvekt av ungdomskanaler. Radio 1 Oslo topper med 29,8 prosent, NRJ har 20,4 prosent, The Voice 17,6 prosent og NRK mPetre har 15,9 prosent.

Til toppen