Rådløse bedrifter uten sikkerhetsnett

Bedrifter som har kuttet navlestrengen til fastnett angrer nok i dag. De kunne hatt nesten gratis sikkerhet.

Netcom har store problemer med sitt mobilnett for andre dag på rad. Dermed er en million kunder uten mobil forbindelse. For de som har latt seg friste til å kutte ut fasttelefonien og gå over til trådløs bedrift, er det nok ekstra kritisk.

    Les også:

En av disse er Software Innovation. De ansatte har kun mobiltelefon, men sentralbordnummeret ser ut til å være et fastnummer. Det viser seg å være feil. Selskapet er nå helt uten kontakt, og får ikke engang fortalt sine kontakter hva problemet er.

Det samme gjelder en av Netcoms referansekunder, Toyota Hell Bil AS. De oppgir ingen fastnummer på sin nettside, og sentralbordnummeret gir ikke kontakt.

Peppes Pizza er en annen kunde med trådløs bedrift fra Netcom.De kommer litt heldigere ut. Sentralbordet fungerer, men kan ikke sette oss over til it-sjefen, eller noen andre avdelinger. Vi ringer også pizza-bestilling, og får omsider kontakt.

– Ja, vi har IP-telefoni tilkundene, men kan ikke ringe de andre avdelingene, får vi høre.

Men kommer ordrene ut til restaurantene som skal levere da?

– Ja, for den kommunikasjonen går over datanettverket, opplyser callsenteret.

Nylig lanserte Phonzo sin tjeneste, og digi.nos konklusjon var at dette kunne være et nyttig supplement til mobiltelefoni. Etter Netcoms problemer er det nok flere som kan tenke seg å ha denne typen reserveløsninger, enten fra Phonzo eller en annen IP-leverandør som tilbyr fastlinje over IP til ingen eller lave faste avgifter. Tross noe lavere samtalekvalitet er det langt bedre enn ingen kommunikasjon.

Aftenposten er også nede for telling, og har ingen alternativer for å nå sine ansatte, men sentralbordet har fasttelefoni. De kommer igjennom noen ganger når de setter over, men ikke da vi prøvde.

I dag morges var Netcoms nett oppe, og den luken har et par journalister i Aftenposten tydeligvis brukt, for avisen melder på sin nettside at også Oslo Taxi er i store problemer.

- I går dro jeg hjem fra jobb ganske tidlig på ettermiddagen. Jeg fikk ingen turer fordi telefonen ikke fungerte. Det er helt håpløst. Jeg taper masse inntekter slik det er nå, sa en av selskapets sjåfører i morges til Aftenposten.

Netcoms problemer skal være størsts i byene. Mange kunder i hovedstaden er nå uten effektivt mobilnett, uten drosje og sikkert en hel del andre funksjoner. Dette har utvilsomt store konsekvenser for både næringsliv og private i Oslo.

Til toppen