Men Kunnskapsforlaget var ikke den eneste søkeren. Administrerende direktør i Cappelen, Sindre Guldvog, mener en nasjonal kunnskapsbase er et så omfattende prosjekt at ingen aktør kan gjøre det alene.
Cappelen har gått sammen med fire andre medieaktører i sitt forslag. NRK, Schibsted Multimedia, Det Norske Samlaget og Nasjonalbiblioteket.
NRK skal bidra med sitt enorme lyd- og billedarkiv, Schibsted skal bidra med sine tekst- og billedarkiver (Atekst og ScanPix), Det Norske Samlaget skal bidra med å lage en parallellutgave til nynorsk, samt skaffe nytt stoff om nynorsk skriftkultur.
Cappelen skal selv bidra med sin leksikon-base (en utvidet utgave av Caplex), ordbok, krigsleksikon, litteraturhistorie og kart. Dersom forslaget vinner anbudskonkurransen vil disse fire aktørene slå seg sammen og danne et eget selskap for å utvikle, lansere og oppdatere den nasjonale kunnskapsbasen.
Nasjonalbiblioteket skal drifte kunnskapsbasen.
Hele forslaget er beregnet å koste 43,9 millioner i løpet av en toårsperiode. Anbudet har en årlig kostnad på 21,9 millioner, mens Kunnskapsforlaget har beregnet prislappen på sin løsning til 27 millioner i årlige kostnader.
- Vi har levert et anbud som vil gi brukerne et unikt lærings- og kunnskapsverktøy. Dette blir ytterligere forsterket av et nettverk med samarbeidende ressurser, slik som Nynorsk Kultursentrum og Statistisk sentralbyrå, som har sagt seg villige til å bidra til å bygge opp den nasjonale kunnskapsbasen. Aldri tidligere har så sterke aktører gått sammen for å utvikle og drifte en så omfattende digital base av nasjonal karakter. Vårt samarbeid gir tyngde, kvalitet og utviklingsmuligheter for kunnskapsbasen, også utover den toårige prøveperioden, sier Guldvog.