Razorfish-gründer danser blant ulver

Med bakgrunn fra dans og teater, hadde Jeff Dachis vyer om å endre verden. Derfor startet han Razorfish sammen med en barndomskamerat. Selskapet er et av de største i nettbransjen, men ambisjonene er ikke å bli størst, det holder å bli best...

Jeffrey Dachis ser ut som en tenåring som har forvillet seg inn i lokalene til norske Razorfish. Capsen utkonkurrerer tydeligvis dress og slips hos en mann som vel er god for noen millioner, sannsynligvis milliarder dollar. Han er én av to gründere bak det hippe og nylig børsnoterte selskapet Razorfish som etter kun noen dager føk opp i en verdi på nærmere 10 milliarder kroner før børskursen stabiliserte seg..

Så har Dachis da også en ganske utradisjonell bakgrunn som skiller ham fra andre i nettbransjen. Data- og teknologibakgrunn er nok mer vanlig enn dans og teater, men han har også en Master of Business Administration (MBA) gjemt i baklomma.

Sjefen selv sier at han rekrutterer folk til Razorfish på bakgrunn av engasjement og lidenskap i forhold til jobben, ikke formelle kvalifikasjoner.

- Jeg ser etter unge, kreative mennesker. De må være smarte og lidenskapelige, understreker Dachis. Grunnen til at han sammen med barndomskameraten Craig Kanarick startet Razorfish i 1995 var som følger:

- Vi ville skape framtiden, og alle andre gjorde det feil, sier Dachis, som ikke har noen umiddelbare planer om å trekke seg ut av selskapet han har startet, slik mange gründere gjør når "babyen" går bra.

Han tror veien til suksess i denne bransjen er å være det stedet folk vil jobbe.

- Vi tjener penger gjennom å tilby den beste løsningen. Vi skal være det beste stedet for de rette folkene å jobbe. Vi investerer i våre ansatte, og har ingen jobber, bare muligheter. Vi forteller deg ikke hva du skal gjøre. Du må selv benytte anledningen til å skape framtiden. Er du ansatt hos oss, bør du bryte ny mark og gjøre banebrytende prosjekter, sier Dachis.

I fjor kjøpte Razorfish opp svenske Spray, som er et webbyrå som også driver med innholdsproduksjon og tilbyr gratis aksess. Dermed ble Razorfish litt mer enn et selskap med amerikansk tyngdepunkt.

- Det var taktiske grunner til at vi kjøpte Spray. Vi ville ha global presentasjon med lokal tilhørighet. Spray hadde vi kjent i fire år og har hatt jobbutveksling med dem i denne perioden. Vi har den samme kulturen og har det lidenskapelige engasjementet som er en nøkkelegenskap, understreker Dachis. Han vil ikke utdype om selskapet har ytterligere fusjonsplaner.

- Vel, vi har som policy å ikke uttale oss om sånne ting. Men vekst er et faktum. Så kan du trekke de konklusjoner du vil, sier han hemmelighetsfullt.

Dachis trekker klare grenser mellom driften av Spray og Razorfish, selv om de to er del av samme selskap.

- Vi har separat drift, og konkurrerer på noen felt. Razorfish skal ikke bevege seg inn på innholdssiden, sier han og hevder at det er uproblematisk at et fusjonert selskap inneholder en innholdsprodusent og et webkonsulentselskap med fare for å konkurrere med sine egne innholdskunder.

Razorfish konsentrerer seg om enkelte kundegrupper og satser på å spesialisere sitt tilbud til disse.

- Vi håper at kundene velger oss like nøye som vi velger dem. De må implementere digital teknologi til ethvert trinn i organisasjonen. Vi satser i første rekke mot fem bransjer: finans, teknologi, informasjonstjenester, media og underholdning, og tung industri og merkevare. Alt som kan være digitalt vil bli digitalt, og disse bransjene vil endres drastisk, tror han.

Dachis' ambisjoner for Razorfish blir framsagt med stort engasjement og overbevisning. Kanskje han til og med klarer det? I alle fall tror han 110 prosent på det selv.

- Vi skal bli den beste databedriften, heller enn den største. Jeg tror vi kommer til å være godt over ett tusen ansatte neste år, og fem tusen ansatte året etter der, avslutter danseren som altså har gått fra å lede et hipt fremadstormende nettbyrå i New York til et globalt internettkonsern på få år.

Til toppen