Razorfish mot børs

Det amerikanske Internett-designselskapet Razorfish skal på børs. Razorfish eies delvis av svenske Spray og har et kontor i Norge sammen med PR-byrået Geelmuyden.Kiese.

Internett-byrået Razorfish skal på børs - til tross for at selskapet ikke tjener penger. I sin søknad om å bli tatt opp på den elektroniske Nasdaq-børsen, estimerer selskapet sin verdi til 375 millioner kroner, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Razorfish lager hjemmesider, bakenforliggende datasystemer og fungerer som konsulenter med fokus på digital kommunikasjon. Blant annet har selskapet laget aksjehandelssystemet til Schwab, det største Internett-aksjemeglerhuset i USA.

Til tross for en blomstrende omsetning i 1998 (med oppkjøp 163,5 millioner kroner) taper Razorfish fremdeles penger. Omsetningen er doblet fra i 1997, men underskuddet er tredoblet fra én million til tre millioner kroner.

De to største eierne av Razorfish er det amerikanske reklamebyrået Omincom, som eier 37,7 prosent og svenske Spray, som eier 37,5 prosent.

Razorfish har som mange andre Internett-selskaper en ganske ung ledelse - på toppen sitter 32 år gamle Jeffrey Dachis, som har en uvanlig utdannelseskombinasjon: dans og media.

I Europa har Spray kontorer i Oslo, Stockholm, Helsinki og Hamburg. Razorfish forteller i sin børssøknad at de vil bruke pengene de henter inn i fra børsnoteringen til å oppkjøp og utvide den eksisterende staben, blant markedsførings-avdelingen.

Det har ikke lykkes digi.no å få en kommentar til saken fra den nordiske ledelsen i Razorfish Spray, som ble navnet på selskapet da Spray Network fusjonerte med Razorfish i august 1998.

Selskapet teller totalt 330 ansatte i åtte land.

Til toppen