RealNetworks supplerer musikkabonnement med egen butikk

Den nye nettbutikken er ment å lokke kundene til den mer lønnsomme abonnementsordningen Rhapsody.

På messen for forbrukerelektronikk i Las Vegas, 2004 International Consumer Electronics Show, har RealNetworks kunngjort at også de vil starte en egen nettbutikk for nedlasting av musikk.

Butikken vil tilby samme pris og noenlunde samme utvalg som konkurrentene. Musikken vil selges i AAC-formatet (Advanced Audio Coding), altså det samme som Apple iTunes. Forskjellen er at RealNetworks pakker AAC-filene inn i sin egen kopibeskyttelse, Helix. Inntil RealNetworks og Apple eventuelt finner ut av hvordan deres avvikende systemer for kopibeskyttelse kan samkjøres, vil det ikke være mulig å overføre musikk kjøpt av Real til en Apple iPod.

Forretningsgrunnlaget for musikkbutikker på nett er svært usikkert. Prisen per spor tilsier små marginer. RealNetworks sier da også at hensikten med butikken er i hovedsak å markedsføre abonnementsordningen Rhapsody, der man betaler ti dollar i måneden og kan lytte til så mye musikk man ønsker, men ikke lagre den på en PC, PDA eller dedikert spiller.

Til toppen