Redaksjonene i P4 smelter sammen

Radiostasjonen P4 gjør endelig seriøse tiltak for å skille seg fra den tradisjonelle medieverden: Gjennom enheten Byrå P4 fordeles alt innholdet i ulike mediekanaler.

Norges største radiokanal, P4 Radio Hele Norge AS, gjør alvor av vyene om å lage et digitalt mediehus etter å ha annonsert dette i lengre tid. Nå etableres Byrå P4, en enhet der all innholdsproduksjonen samles.
Anne Jortveit som overtok som programsjef da Svein Torgersen forlot skuta i fjor, får ansvaret for hele P4s innholdsproduksjon. Samtidig skiller P4 ut sin salg- og markedsledelse, slik at radiostasjonen får to operative enheter.


Dette innebærer at det dannes en redaksjonell enhet med rundt 45 mennesker og en salgs- og markedsorganisasjon med rundt 30 personer. Anne Jortveit får ansvaret med å tilpasse innholdet, enten det dreier seg om lyd, tekst eller bilde gjennom radio, web, WAP, SMS og liknende.

Økonomidirektør Thor Osland i P4 sier at de nå vil arbeide med innholdet uavhengig av distribusjonskanal og tilpasse det etter behov. Han opplyser at det blir nyheter som blir kjernevirksomheten i de digitale kanalene som for eksempel web (Forsiden.no, p4.no), men at de skal utvikle innholdet de har på radioen, som for eksempel feature-reportasjer, også online.

P4 har, ifølge Osland, brukt ett år på å bygge opp sitt eget produksjons- og prosess-styringsverktøy internt. De kaller det "Max Manus" og har nettopp laget versjon 2 for å å koordinere og distribuere informasjonen som skal kringkastes.

- Men krever dere ikke litt for mye av journalistene som skal beherske alle mediekanaler?

- Vi har betydelig kompetanse på dette, men går i dag ut med en stor stillingsannonse for å skaffe oss flere folk. Det er klart at det blir en del spesialisering innen de ulike redaksjonelle områdene, sier Osland som også nevner at Web-TV og levende bilder er noe av det som står på plakaten for radiokanalen.

Til toppen